Southern Comfort. Ry Cooder

30 april 2015 - Port Gibson, Mississippi, Verenigde Staten

Dat is nou het mooie van rondtrekken. Als je iets verwacht dan valt het soms net als gisteren tegen, maar de dag erop schijnt de zon weer en wordt het onverwacht weer een 10. Vandaag was zo,n dag. 30km boven Baton Rouge stuiten we op een heerlijk plaatsje St Francisville,we maken een stop op een landweg om ibissen te bekijken en de twee auto,s die langs komen stoppen ook. Of everthing oké is en als we laten horen dat dat zeker het geval volgt een hartelijk " have a nice stay " Niet veel verder is de grens met MISSISSIPPI. ( onze tweede staat)

• NATCHEZ is de volgende verassing en hier wandelen en rijden we een paar uur rond. Ook hier weer belangstellende mensen, where you come from. Netherlands, Europe zeggen we er meestijds achteraan.We bekijken prachtige Antellebelum landhuizen,ontstaan uit de glorie tijd van handel die we helaas toch met enige scepsis moeten bezien. NEIL YOUNG schreef een pracht nummer. SOUTHERN MAN. i saw cotton and i saw black. Tall white mansions and little schacks.Southern man when will pay you back.

Via een stukje van de Natchez tracé parkway( een super rustige eeuwenoude weg dwars door geweldige bossen) komen we in PORT GIBSON. Issabele B&B is in zo,n huis waar ik het net over had ( 1880 ). Onze ogen staan weid open als de allervriendelijkste Bobbey ons door het huis leid. We wanen ons een zeer vroegere tijden. Maar dan met het luxe comfort van nu.

Avondeten ligt iets anders in dit dorpje van 200 huizen, maar ook daar is Bobbey behulpzaam in. Na 10 km crossen over countryroad komen we bij Back road Grill. Deze plattelands kantine uit de jaren 50 is helemaal om je thuis te voelen. De mensen aan de bar ( waarvan 5 vrouwen al helemaal teut zijn ) vinden het helemaal te gek dat people from Europe hun stekkie hebben gevonden. The foot is helmaal Oké ,een ouderwetse jukebox speelt Freddy Fender,Deep Purple, een country ballad en dan weer Cream. De baas is gek van Elvis " you going to graceland man" Yes indeed.

Dit is waar we voor komen, het onverwachtte en ( zelfs met mijn Engels ) de super leuke gesprekjes met de gewone Amerikaan.

Terug bij Issabele vleien we ons op de veranda voor het huis, en daar zitten we nu te genieten van een goed glas wijn en een prachtige lenteavond.                                       Luister maar naar de titelsong van vandaag voor de juiste atmosfeer