Cajun,Zydeco en.............Percy Sledge

29 april 2015 - Baton Rouge, Louisiana, Verenigde Staten

WeWe verlaten New Orleans,helaas zou je zeggen,want er is zoveel moois te beleven hier,we hebben ook niet alles kunnen schrijven. Over de architectuur en cultuur die de Fransen overheersers met zich meebrachten en die met name van FRENCH QUARTER een paradijs. Over de muzikale atmosfeer,waarvan de toon toch vooral door de vroegere ( Creoolse ) slaven is gezet. Hier moet de roots zijn gelegen van de vele muziekstromingen waar wij nu zo graag naar luisteren.Honderden muzikanten van grote klasse die spelen nu of ze COUNT BASIE,MILES DAVIS,LUIS ARMSTRONG OF FATS DOMINO himself zijn. Deze stad swingt als geen andere stad.

GOODBYE NEW ORLÉANS ( goodby nola BY winston hall)

LOUISIANA is bekend om zijn wetlands and bayou,s zijn suikerrietplantages en zijn Cajun music. De wetlands hebben we gisteren mogen zien en nu gaan we via PLANTATION ALLEY op naar het noorden. De weg slingert langs de Missisippi met aan een kant de dijk en aan de andere afwisselend enorme chemische fabrieken en uitgestrekte suikerrietvelden. Niet de meest mooie route ooit gezien,maar vooruit.

CAOnze eerste stop is bij LAURA PLANTATION en Carly ( our guide ) vind zich zelf so amusing and intresting. In een uur tijd krijgen we meer informatie te verwerken dan een student geschiedenis in 6 jaar. Horredol zijn we er van. Of we toch zeker het gastenboek in willen vullen. Dat heb ik gedaan: to much, to quick and not funny.

OAK ALLEY en NOTTOWAY PLANTATION geven ons tezamen met wat we gelezen hebben een prima beeld van hoe het er hier nog geen 150 jaar gelden met de mens aan toe ging. Het is zo wat meer te begrijpen hoe muziekstromingen als Cajun, Blues en Soul zijn ontstaan. Arme lui muziek van de country. CAJUN en zijn nog snellere variant ZYDECO laten je even de ellende vergeten. Luister maar eens naar JEFFERY BROUSSARD AND THE CREOLE COWBOYS.

Een wat moderne uitvoering waarin je Cajun hoort verwerkt komt van held BRUCE SPRINGSTEEN EN THE SEEGER SESION. Met dank aan Bert zetten we daar af en toe de kantine mee op zijn kop. Dank OLD DAN TUCKER.

We belande in BATON ROUGE hoofdstad van Lousiana, wat een ontluistering met NOLA. Het beste wat deze stad heeft voortgebracht moet de twee weken geleden overleden PERCY SLEDGE zijn geweest en dat moet je wel van SOUL smartlappen houden. De B&B die we hadden gereserveerd was niet thuis dus op naar een hotel.     De maan schijnt vol over de stad,ik kies toch voor een ander. J.J.CALE met CAJUN MOON ( die lag voor de hand)