Song of the MOUNTAINS

11 mei 2015 - Asheville, North Carolina, Verenigde Staten

We verlaten the crazy world from Pigeon Forge en maken ons op voor een paar dagen dwars door de natuur. Naast de Rockie Mountains heeft Amerika nog een bergketen die zowat van zuid naar noord loopt.DE APPALACHIAN MOUNTAINS. THE SMOKEY Mountains is een uitloper hiervan en daar toeren we nu dwars door.

Dit en later THE BLUE RIDGE MOUNTAINS is ook het gebied van THE BARN DANCE, THE HIILBILLIE MUSIC and THE BLUEGRASS. Al deze muzieksoorten kun je beschouwen als de voorlopers van de COUNTRY .De oude barn dance ( schuur feesten ) gingen er wat ruiger aan toe als onze stalfeesten van de jaren zestig. ( nou ?? ). ( Wie herinnert zich niet het geschuifel op PETER MAFFAI met DU of JE T'AIME MON AMOUR van de bloed mooie JANE BIRKIN en lelijkerd SERGE GAINSBURG. ) Wie herinnert zich niet de serie THE BEVERLY HILLBILLIES zoek de tune en je voelt het plezier van de boeren uit deze streek.

Maar terug naar nu. We rijden uren door the Smokey's wat een pracht spel van licht door de bomen, dan weer een groene weide, de prachtigste flora. Bijzonder zijn de grote kleurige vlinders die om de haverklap om je heen fladderen. Halverwege  gaan we de BLUE RIDGE PARKWAY op.  Een van Amerika,s meest beroemde wegen door de natuur. ( ik kom daar later op terug ). De Smokey,s was oorspronkelijk het gebied van the CHEROKEE INDIANS , maar zoals overal in Amerika werden die later verdreven door blanke kolonisten,ze hebben na jaren strijd enkele bijzondere rechten opgebouwd en de belangrijkste daarvan is CASINO beheren. Zo kan het zijn dat je midden in die natuur een mega groot complex tegen komt van hotels,campings,huisjes,winkels en..... Gokpaleizen. Zo houden we de zaken rustig.

Een fikse tijd en vele stops later verlaten we aan de zuid kant het park en belanden we in SOUTH CAROLINA iets later gevolgd door NORTH CAROLINA want we zijn op weg naar ASHEVILLE ons eindpunt van de zondag.

Even ( dachten we ) wippen we nog aan op BILTMORE ESTATE , het verblijfsvergunning van de VANDERBILT familie. Ooit een van de machtigste families van Amerika. Wat Bernard en Beatrix doen , kunnen wij ook.  Bij de entree van het landgoed ( 3 km van het huisje ) is het even schrikken. Of we even 60$ pp willen aftikken. Ik reclameer ( daar gaan we weer Theo ) dat we te laat zijn voor de bezichtiging " inside " en dat we alleen even buiten rondom willen rijden. Geen probleem zegt de vriendelijke dame. Het is vandaag mothersday, alles is langer open en uw vrouw is " for free". Dat gaan we niet weigeren; en dat is maar goed ook. Het gebouw dat we dan gaan zien, dat grenst aan het ongelofelijke. Twee uur dolen we door pracht en praal uit de eind 1800. Ieder vertrek ( van slaapkamer tot keuken) mogen we zien en als dat al niet genoeg is zijn alle vertrekken opgeluisterd met kostuums die in de serie  DOWN TOWN ABBEY te bewonderen zijn. Ik sprak eerder van the GREAT GATSBY nou dit is het. Zelden ( nooit ) zo,n mooi authentiek gebouw gezien. Geld er toch weer uit. En de VANDERBILTJES ook,want zo doen het er 5000 per dag.

Kapot,maar dan helemaal kapot van deze prachtige dag vinden we in het centrum een hotel. Tip: kijk eerst even op booking.com wat zo,n ding kost, indien oké even op ja drukken en naar binnen lopen. Scheelt je zo tussen de 30 en 60 $ ( toch maar weer Theo) . De douche,naar het eerste restaurantje om de hoek,een fles wijn achterover en op ons knieën terug. Ja snapt nu waarom er van een verhaal gisteren niks meer kwam.
Van muziek komt ook helemaal niets meer terecht.

1. Mari:
    14 mei 2015
    hey Michael en Marianne,
    elk verhaal is weer leuk om te lezen omdat je op je eigen Michael manier de ervaringen beschrijft, met humor,niet onnodig lang en (ook niet onbelangrijk) de bijzondere zaken van die dag/streek/park/gebouw.