Dolly Parton.

9 mei 2015 - Pigeon Forge, Tennessee, Verenigde Staten

Altijd gedacht dat Amerikanen niet van Carnaval houden. Nou buiten New Orleans is dat ook wel zo. Maar waar ze wel van houden zijn parades. Om negen uur ( !!! ) worden we wakker getrommeld. Voor onze deur is het een en al bedrijvigheid van groepen mensen die zich aan het opmaken zijn voor een parade. Iedere groep bezit een aantal autootjes of iets wat er op lijkt. Kleine nagemaakte vrachtwagentjes of andere te maffe Mobiele dingen waar dan iemand zich in heeft gewrongen als chauffeur, ( een motortje moet er wel opzitten want lopen dat doet de Amerikaan niet gauw).

De groepen blijken ( legt een mevrouw ons uit) " chapters " te zijn van de " shrine" beweging. Een organisatie die zich inzet om geld in te zamelen voor kinderziekenhuizen en een maal per jaar komt de regio mid zuid ergens in motels bij elkaar voor een weekendje maf doen. De lange stoet  zet zich voor ons platje in beweging. Leuk om ook dit volksgebruik te hebben mogen zien. En ze kunnen het wel die Amerikanen; plezier maken.

We zijn aan de voet van de SMOKEY MOUNTAINS. En wie heeft deze streek nou meer bezongen als DOLLY PARTON. De frêle blonde dame met de enorme borsten en koddige kir geluidjes. Al 50 jaar is zij een instituut in de Country muziek. Ze is een kind van een arm groot boerengezin hieruit SEVIERVILLE en als geen ander heeft ze haar afkomst op gevoelige manier in songs vertaald. Dat ze daar haar commerciële talent ook bij heeft ontwikkeld blijkt o.a. uit het feit dat ze haar eigen bedevaartsoord heeft gecreëerd. DOLLYWOOD. Marianne is gek op haar muziek ( en ik ( romanticus ) op sommige nummers ook wel ). Dus surprise voor haar.

We schrikken ons rot van de massa auto's, als we het park naderen. Parkeren en op treintjes wachten ( gaat zeker een uur duren ) dan maar 2 km lopen naar de entrance.
Wat een massa volk. Voor de kassa hebben we al uitgerekend dat DOLLY een echte golddigger is. Binnen slaan we weer achter over, een kermis van eet en drinktentjes met lange rijen. 15 $ voor een giga beker, DOLLY erop,95% vullen met ijsklontjes en een beetje cola. Business maar niet voor ons, wij Hollanders hebben flesjes water bij. De Efteling is er niets bij wat hier te beleven valt,de plattegrond en een time schedule  wordt uitvoerig bekeken want wij komen voor de MUZIEK.

En die zullen we meemaken ook,bijna 5 uur lang rollen we van de ene geweldige belevenis in de andere. Een beeld van de drie highlights.
HEARTSONG is een prachtige 3D film over de natuur van " the Smokeys " met speciale effecten. Op een gegeven moment valt er gewoon regen op je kop.( echter kan haast niet ). Luister op je gemak eens naar de titelsong HEARTSONG.

Dat DOLLY de sentimenten ( iets te ) goed kan exploiteren was al gezegd. Het druipt eraf in de show MY PEOPLE. Rond broer en zus en wat neven en nichten is een perfecte live show gearrangeerd. DOLLY doet vanaf een groot scherm achter hun mee, alles geweldig getimd en van hoog muzikaal gehalte. Zal die PARTON FAMILY blij mee zijn,3 x per dag een show, waar alles draait om DOLLY. Ach het levert goud op, en dat was vroeger bij ons thuis wel anders zie je ze denken. Eerlijk is eerlijk, het heeft ons wel geraakt want de songs pakken je. Enkele: MOUNTAIN ANGEL - APPLE JACK - COAT OF MANY COLORS - SMOKEY MOUNTAIN MEMORIES ( mijn favoriet ) en MAMA , uiteraard raakt die Marianne. Met een wee gevoel gaan we weer naar buiten. Muziek is emotie, in vele soorten en dat voelen we nu volop.

De klapper als laatst: In weer een ander theater rollen we in DREAMLAND. Een musical rond een radio station WDLY en zijn diskjockey and friends. In een uur tijd nemen zij ons mee van 1953 naar 1968 ( en die periode lusten  we wel ) . Prachtige tijdsbeelden met dito kostuums en vooral de flitsende  muziek. Een  sentimental journey.
Ik kan het niet laten. ( slechts enkele die ik kon onthouden)
DO YOU WANE A DANCE - GREAT PRETENDER - PEGGY SUE - TIMES GO BY - DO THE TWIST- THEN I KISSED HER- WHY DO FOULS FALLING IN LOVE - TWIST AND SHOUT - DO THE LOCOMOTION- THATS THE SOUND OF A MAN WORKING ON A CHAIN- DANCING IN THE STREET - SUMMER IN THE CITY - HAPPY TOGETHER- GOOD VIBRATIONS - RESPECT - STAY A LITTLE BIT LONGER- HAIR - DREAM BABY - CALIFORNIAN DREAMING- DREAM ( Everly Brothers) - DAY DREAM BELIEVER

Neem een zondagmiddag de tijd en zoek ze allemaal maar op. Je zwijmelt terug in de tijd.

Deze dag is voor Marianne
ISLAND IN THE STREAM.       ( DOLLY and KENNY ROGERS)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Theo:
    10 mei 2015
    in je verhaal blijf je een echte Hollander.