We shall Overcome.

4 mei 2015 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

Vandaag was een indrukwekkende dag.Naast muziek is Memphis ook de stad van de katoenhandel ( we zitten niet voor niks in " the Exchange " . Maar vooral toch ook de stad waar dr MARTIN LUTHER KING is vermoord. Op dus naar Lorainne hotel wat later is omgeturd in " National civil rights museum" .

De slavenhandel bracht zo,n 500 jaar geleden vanuit Afrika miljoenen zwarte mensen naar zuid en Noord Amerika. Wat die mensen en hun nazaten hebben doorstaan wordt hier indrukwekkend in beeld gebracht. Eeuwen hebben die mensen gestreden voor hun rechten en het is eigenlijk nog maar zeer recent ( of misschien toch niet ) dat je van absolute vrijheid kunt spreken. De jaren zestig toen wij als jongeling naar school gingen was een van de roerige en bepalende momenten in de Amerikaanse geschiedenis. Beroemd is de speech van Martin Luther King bij de vrijheids mars in Washington. I HAVE A DREAM is mijn hele leven bij gebleven want ik herinner mij april 1968 nog goed. Martin Luther King was met Nelson Mandela een van s,werelds grootste persoonlijkheden. Wat een holocaust museum is voor ons Europeanen is dit museum voor zwart Amerika . Om heel nietig  en stil van te worden.

Veel muziek zoals BLUES , GOSPEL EN SOUL laat voelen wat deze mensen voelen, de muziek heeft ons later veel moois gebracht.Voor vandaag mis ik the vibe om er over te schrijven.

Als eerbetoon aan al die hebben geleden en om de strijdbaarheid van deze bevolkingsgroep te laten voelen.

WE SHAL OVERCOME

Elke beetje artiest heeft dit nummer gezongen,maar luister maar eens naar de uitvoering van MAHALIA JACKSON. Dan voel je mee.