Rock 'N Roll

5 mei 2015 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

Rock 'n Roll

Zo,n appartement in de stad is geweldig,ruimer,van alle gemakken voorzien en vaak goedkoper dan een hotel. Terwijl Marianne het ontbijtje klaar maakt kom ik nog effe terug op gisteren.
Ook bij de slavenhandel speelde wij Nederlanders ( handelaren als we al vroeg waren ) een belangrijke rol. Dat is dus iets waar we NIET bepaald stoer op hoeven te zijn.
Dat men die rol ons vergeven is blijkt uit al de vriendelijkheid die wij tegenkomen. Nu ook weer. Op wandelweg naar Beale street zien we de lampen branden van een groot stadion. Toch maar even kijken,aan de poort al roept een vriendelijke mevrouw Hee Guy,s where you come from. The Netherlands mam. Oh the..... Netherlands. !!!!!!!!!!!!!!!  Would you come in and see our Baseball game. Dat willen we wel. Kathy haalt de chef er bij en the Chef,John. John give these Guys a nice seat,and tell them all about Baseball. THEY FROM THE NETHERLANDS you know. En daar zitten we dan ( volkomen onverwachts ) in een het Autozone Park.           Memphis vs Colorado
Over muziek gesproken. De mafkezen draaien in pauzes de vogeltjes dance. ( chicken  dance) . Dat doe ik mooi niet.
Memphis is music history en dat kun je op veel plaatsen ondergaan. Er is het ROCK ,N SOUL museum, THE STAX MUSEUM OF SOUL en the SUN STUDIOS. Er zijn er nog twee, maar die waren deze dagen under construction. Op Soul kom ik nog terug. Want ik moet eerst de belevenissen van deze middag op een rijtje zien te krijgen.
SUN STUDIOS is het allereerste begin ( 1950) van ELVIS- JOHNY CASH en CARL PERKINS. Deze kleine opname studio, in the fifhties ontstaan uit een radio station van Sam Philips is zonder twijfel THE BIRTH PLACE OFF ROCK AND ROLL.  Na eers blues opnames , is naar zeggen van de kenners " ROCKET 88 van IKE TURNER het eerste rock en Roll nummer ooit. Meteen bij binnenkomst ( eigenlijk daarbuiten al ) wordt je betoverd door de mystiek. In mijn ( ons )  geval al meteen door het meisje achter de bar. Met een gezichtje en uitstraling recht uit een film uit de jaren vijftig palmde ze je helemaal in. Na twintig minuten wachten schalt er uit een hoek van de kleine ruimte een stem. HEE FOLKS,LETS DO SOME ROCK AND ROLL. Laat dat stemmetje nou net bij dat betoverende gezichtje horen. She is our guide.
Wat dan volgt is haast niet te omschrijven. ( Marianne is inmiddels op de hoogte van mijn verliefdheid en zelf ook helemaal overtuigd dat we iets unieks gaan meemaken ).
De manier waarop COCO ( want zo heet deze jonge Aphrodite ) ons de historie uitlegt van wat hier in deze kleine ruimten allemaal is gebeurd is van ongekende klasse. Ze straalt,lacht of huilt ( bijna ) bij elk geluidsfragment of anekdote. En zonder Amerikaanse smuk. She act naturally. SHE IS MUSIC. EVERY BREATH SE TAKE. .
Het maakt het allemaal zeer bijzonder wat we meemaken en tenslotte belanden we op de originele studio floor. Hier maakte Carl PERKINS,JOHNY CASH,ELVIS PRESLEY,ROY ORBISON,JERRY LEE LEWIS hun eerste hits.Alle artiesten van betekenis hebben hier in deze eenvoudige ruimte van 6x6 gestaan. Zelfs THE BEATLES.
Als de tocht door memory ground ten einde is, laten we de groep mooie vertrekken. Helemaal samen maken we dan een dansje op deze vierkante meters historie. ROY ORBISON - PRETTY WOMAN ............. This FEELING WE NEVER FORGET.
With special thanks at COCO
Nog niet bekomen van dit absolute hoogte punt tot nu toe. Gaan we naar de laatste high light van Memphis. THE PEABODY HOTEL. Een van de beroemdste van Amerika,geen president die hier niet geslapen heeft. Geen artiest die hier geen wilde feesten heeft gemaakt. De luxe druipt er van alles af. Maar ............ Dit hotel heeft een crazy tradition..... Elke morgen om 11 uur komen een 6 tal eenden keurig van het dakterras met de lift naar beneden, poelien dan heerlijk in de fontein midden in prachtig lobby om dan om 5 uur keurig weer via de lift naar boven te gaan. Niks is Amerikanen te gek. Leuk om te zien.
We dragen de dag uiteraard op aan Coco en haar grote favoriet.  CARL PERKINS en BLEU SUÈDE SHOES.
Wat de avond ons brengt zien we later wel