Do you like Soul music

5 mei 2015 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

Blijft nog een muzieksoort die u te goed heeft voor we ons vol in de Country gaan storten.      SOUL ,
Rock 'N Soul museum en STAX in MEMPHIS geven uitgebreid het ontstaan en voortgang van deze muziekstroming weer, waarbij de eerste vanwege de persoonlijke geluidsbegeleiding ook weer een zeer bijzondere " terug in de tijd ervaring " is.
Soul ontstaan uit de Afro-Amerikaanse Gospel met daarbij een mix van oorspronkelijke basic country en uiteraard Blues. Ik ben geen Leo Blokhuis dus je moet het maar zo simpel geloven.
Begin jaren 50 ( daar gaan we weer) werden Ray Charles,James Brown en Sam Cooke gezien als grondleggers en de de twee STAX Record founders Jim Stewart en Estelle Axton ( broer en zus en....... Blank) zorgde met hun platenlabel voor de opmars van velen artiesten waarvan de muziek uit 50-60-70 ook bij ons is blijven hangen.
Wilson Pickett-Sam and Dave- Ottis Redding- Curtis Mayfield - Sam Cooke- Booker T - Eddy Floyd- The Drifters - Aretha Franklin - Isaac Hayes - Rufus Thomas - LITLE Richard - Percey - Ike Turner - om over de Motown label artiesten nog maar te zwijgen. Diana Ross' en the Supremes toch effe vernoemd.
Meest memorabele moment uit de rondgang bij Rock 'N Soul museum zijn de bekentenissen van Steve Cropper ( een van de twee blanke band leden van Booker T  and the MG,s. Bijna huilend geeft hij aan dat de moord op Martin Luther King, Amerika maar ook de Soul muziek heeft veranderd. Het zoveelste bewijs hoe muziek leeft bij deze mensen.
Ons laatste avondje Beale street is dan ook aan Soul muziek gewijd. Na eerst ons bij RENDEZ-VOUS op zijn vet Amerikaans te goed gedaan te hebben aan te maffe BBQ Ribs. ( 1000 klanten op een dag ), struinen we nog een keer langs de muziektenten.  Bij goede Soul kun je niet stil gaan zitten kijken ( zelfs niet op onze leeftijd ). Het is heerlijk om al die mensen vrolijk te zien zijn in dit feest van herkenning. Ik noem er een paar en die moet je thuis maar eens draaien en dan goed hard.
Hold one I'm Coming - Sitting on the dog of the bay - In the midnight hour - I,m a Soul man - Knock on Wood - Move on Up - Under the Boardwalk - Respect en zo nog honderden.
In the BB KING club genieten we nog van een heerlijke kwaliteits band en zwijmelt Marianne weg bij I ALWAYS LOVE YOU ( moet ook wel na Coco ). Ik ga voor het alles omvattende Soulnummer van ARTHUR CONLEY - DO YOU LIKE SOUL MUSIC
BY BY onvergetelijk MEMPHIS.

1. Ton en Gerrie:
    6 mei 2015
    lekkere muziek, James Brown, I feel good......... yeah
  2. Jo en Lin:
    7 mei 2015
    Het is voor jullie genieten van die prachtige muziek ,wij ook maar dan van" lang zal hij leven " voor onze Nout