In the middle of the blues

2 mei 2015 - Clarksdale, Mississippi, Verenigde Staten

" Corners Mansion " was een Royal Palace,maar wij zijn van de Blues en dus gaan we weer op pad naar het gewone.

Al snel zitten we er midden in. ROLLING FORK is de birth place van MUDDY WATERS ( weet je nog van de film). Op zoek naar het Shotgun huisje waar hij is geboren, belanden we in het centrum van dit kleine dorpje in een echt Blues festivalletje. Om 11 uur staat een band al de sterren van de hemel te spelen en de zangeres zingt of ze ETTA JAMES  Herself is. Er is ook de regionale BBQ contest en dat gaat er tussen 11 deelnemers serieus aan toe. We mogen proeven bij de stand van 2Ladies&atruck. Twee heerlijke BROWN SUGARS die van ons mogen winnen.
Muddy Waters ( sinds een tijdje een favoriet van mij)  is een Blues grondlegger en icoon ,die velen van de ons bekende groepen heeft geïnspireerd. Luister o.a. naar de THE STONES cd PLAYING THE BLUES en dan speciaal LITTLE RED ROOSTER.

Op naar de volgende held,we zoeven met Amerikaanse snelheid ( 55 m/h ) tussen uitgestrekte cottonfields en cornfields. Het is nu 29* en je hoeft niet veel inbeeldingsvermogen te hebben om in te zien dat in vroegere tijden hier veel ellende door de zwartte mensen is doorstaan. Uit die ellende ontstond de blues. In INDIANOLA is het B.B.KING MUSEUM. Deze geweldenaar is ook hier vlakbij op een plantage geboren. Duizenden komen van heel de wereld naar hier. Wat is nou lekkerder, dan in de zon te picknicken met zijn muziek op de achtergrond. Het museum geeft een pracht beeld van zijn carrière en ook van de omstandigheden waarin hij is opgegroeid. Hoe groot B.B is.!!!!!! Wel de state of Mississippi heeft hem geëerd met een echte feestdag voor de " hole state ". B.B.KING DAY,een echte Koningsdag dus,net als voor Willem.

Weer iets verder op ligt " DOCKERY FARMS " birth place of the blues ( alles heet hier al snel Birth place. Charle Paton nog zo,n grondlegger begon hier. De oude farm is de moeite waard om te bezien.
Op naar de laatste plek voor vandaag. CLARKSDALE waar het delta blues museum is gevestigd. Alles wat status heeft in de Blues wordt hier geëerd. Een genoegen om tussen die herinneringen te mogen rondstruinen. Dat geld niet voor de directe omgeving. Wat een stad in verval,dit is Amerika op zijn armst. ( bijna niet te omschrijven ). We willen vanavond terug voor naastgelegen GROUND ZERO BLUES CLUB, het heiligdom van de blues,maar weten niet of dat zo,n veilige keus is.
Bij de receptie toch maar even gevraagd," geen probleem .". Toch maar gegaan en dat met het weten dat Clarksdale in de charts staat van hoge criminaliteit. Bijzonder om in deze te maffe tent te zitten.Alleen de geluidstechniek laat de band in de steek en het is er stervens koud. Nou weten we ook waar die Amerikanen dat hoge neus stemmetje vandaan hebben. Iedereen is hier verkouden van de airco. Sneller als we gehoopt hadden, houden we het voor gezien. We draaien ons eigen muziekje wel.

B.B.KING. THRIL IS GONE.  ( niet voor ons natuurlijk, maar wel steen goed)  en als afscheid van deze streek MUDDY met MISSISSIPPI BLUES
Muddy Waters zei eens " you know, the blues had a baby, and that baby is named rock and roll"

Let,s see Tomorrow.