YOSEMITE NATIONAL PARK

16 september 2013 - El Portal, Verenigde Staten

In een uurtje zijn we bij MONO LAKE het landschap is langzaam over gegaan van dorre vlakten in groen met bos. Via de oost ingang van het park rijden we de TIOGA PAS op. We komen ogen te kort want het is of we in een 3D film van National Geographic rijden. Prachtige vergezichten en vooral de wonderlijke rotsformaties imponeren. Het dak van de convertible is weer laag en we zien niet alleen natuur,we ruiken het ook. We glijden langzaam verder en pakken een heerlijke picknick.

Na 60km ruiken we iets anders, brandlucht !!!! en een politiestop waarschuwt ons dat we de komende 15 Miles maar 25 mph mogen en niet mogen stoppen.  De weg is pas een paar dagen vrij gegeven.Aan de rechterzijde zien we herhaaldelijk rookpluimen in het dal en er is nog volop activiteit van de FIRE FIGHTERS. De brand blijkt volgens een parkwachter de 3de grootste in de geschiedenis van Californië te zijn geweest en als ik zeg dat dit toch wel erg jammer is van al die natuur dan zegt de man !!!!  110 Milion dollars kost de Joke en dat geeft meteen aan waarin de gemiddelde Amerikaan denkt. Dat het hier kan fikken lijkt ons duidelijk, het gebied is kurkdroog en de wind hard. Erwin slechts enkele wegen of paden, geen houden aan dus.

We zien links en rechts de gevolgen van eerdere branden maar komen niet echt in het centrum gebied van deze ramp. Hoeft ook niet.

Dan naderen we YOSEMITE VILLAGE en na een bocht staat daar letterlijk en figuurlijk als een brok graniet EL CAPITAIN. Een kaarsrecht rotsmasief van zo,n 1000 mtr hoog. We kijken ons ogen uit en met de verrekijker ontdekken we op 3/4 hoogte 4 bergbeklimmers. Je moet het maar durven 1000 mtr klimmen. 2 tot 3 dagen ( en nachten) hang je daar tegen die granieten wand. ( inclusief slapen,eten en noem maar op) TE GEK.

Nog meer van die onvergetelijke rots massieven formaties doemen op. THE CATHEDRAL SPIRES  en vooral THE HALF DOME gaan werkelijk je bevattingsvermogen te boven. We blijven kijken en knippen.

Het dorp op zich imponeert niet, we trekken de wandelschoenen aan en zetten koers naar de beroemde LOWER EN UPPER FALLS. Dit blijkt een grap, want het water is op. De droogte heeft ook hierbij toegeslagen. ( in mei terug komen).

Moe rijden we naar EL PORTAL waar onze CEDAR MOUNTAIN LODGES liggen. Hier  doen we ons te goed aan een kingsize bed een giant privat bubbel bad en een goed fles Nevada Ale. Weg vermoeidheid

LOVE ON THE ROCKS