MARRAKECH EXPRES

16 november 2012 - Marrakesh, Marokko

S, morgens rekenen we ( zwart ) af. En vragen aan de eigenaar of de bergweg via TELOUT ook met onze auto te doen is. Dat kan zegt hij dus vertrouwen erop. Wat we dan tegenkomen is zeker een van de imposantste reiswagen geworden die we ooit gemaakt hebben.

Wat een woeste schoonheid , wat een prachtige authentieke dorpjes en wat een armoede zien je in een en hetzelfde moment. Hoe kunnen mensen zo nog leven. Ja , door het riviertje dat  ons 50 km lang vergezelt door het vruchtbare dal. Dat houdt de mensen hier kennelijk op de been. ( maar hoe !!!) . Woestenij en kleinschalige landbouw wisselen zich af. Er wordt veel in coöperatieve vorm gewerkt maar steeds met de hand en met ezels . Soms zie je een eenzame herder met 10 schapen en geiten. Als je hier rondrijd zie je zo al die zogenaamde sores van de Westerse beschaving in het juiste perspectief. Wat nou slechtte economie,lage rente en regeringen die het niet meer weten. Hier knok je op een heel andere manier voor je bestaan. Snap ook niet dat onze schoolreisjes naar New York , Londen of  Berlijn moeten, laat onze jeugd eens een week kennismaken met deze omstandigheden, zij krijgen dan een heel andere bagage mee.

Terug op de hoofdroute naar MARRAKECH gaan we over de imposante TIZI N, TICHIKA pas.   Een ruige bergweg, als we hier een maand later zouden komen dan verzuip je in de sneeuw. We kopen op 2200 meter onze eerste souvenirs en gaan op de foto met de allervriendelijkste verkoper. In het dal komen we in kleine dorpjes en we hebben honger. Alles wat we zien is eigenlijk te vies om aan te kijken, maar toch besluiten we om bij een afzichtelijk kraampje te vragen of hij wat frietjes goed kan doorbakken. Aangestaard door een tiental mannen ogen wachten en verwonderen we ons. Op een rots buiten het dorp genieten we van onze eenvoudige maaltijd. Kosten ...... 50 cent.

Nog zo,n reiskenmerk van dit land.. Op de gekste plekken politie controles. ( Tientallen hebben we er al gehad) Steeds mogen wij doorrijden en bereiken we het magische MARRAKECH. Plots in de Hechtiek van deze stad met zijn steegjes zijnde ondanks de TomTom snel de weg kwijt. Als we linksaf slaan zijn we de klos,nu is er de politie wel voor ons .Links af had niet gemogen, of we even 700 dirham willen betalen. Zit niks anders op denken wij. Het wordt een hele show, want de tweede en derde komen erbij. Het grootte opschrijfboek  ook,de 700 dirham, mijn pas,rijbewijs,en het kentekenbewijs, alles is in het bezit van oom agent. Als zijn maatjes weg zijn probeert hij uit te leggen, dat schrijven niet hoeft. Wij vinden het oké, plots krijgen we alle papieren terug en 500 dirham. Zo kan het ook.

We besluiten het er luxe van te gaan nemen en belanden in een buitenwijk in hotel OPERA PLAZA . Mooi plekje, mooie kamer met balkonnetje en zicht op het zwembad. Het buffet diner s,avonds is niet alles,maar we hebben geen zin meer in de stad. Moe en voldaan van alle belevenissen gaan we vroeg naar bed.

Het was een geweldige reisdag.