KASBASH

15 november 2012 - AitBenHaddou, Marokko

In de morgen blijkt Marianne weer redelijk hersteld en gaan we op weg naar de GORGES DES DADES. Dit is de streek van de duizend KASBASH . Zeg maar een soort kastelen ( versterkte huizen. ) Weer rijden we door een imposant gebied met bergen en kloven. Met weer werkende vrouwen en niks doenende mannen. Of toch !!! Echte technische beroepen als smid, timmerman of bouwvakker zijn voor de mannen en ondanks de armoede zie je toch op veel plaatsen dat er gebouwd word. Wij roepen honderd keer !! Wie wil hier nou wonen.

Steeds blijven we ons verwonderen en wisselen vlakten en bergen zich af. Al vroeg zijn we in OUARZAZATE een oude Franse garnizoensstad met ook moderne hotels. We vinden het eigenlijk nog te vroeg voor een Mercure hotel en besluiten door te rijden naar AIT-BENHADDOU. naar zeggen een mystiek bergdorpje.

Bij aankomst blijkt dat te kloppen en zien we een prachtige KSAR ( versterkt dorpje van heel vroeger). In het plaatsje blijkt ook een Kasbah hotel en we wagen het erop om hier te blijven overnachten. Kost geen knoop ( dirham) en eten zit erbij. We wandelen en klimmen door de KSAR die in het verleden veel is gebruikt voor filmopnamen. Genieten van het prachtige uitzicht, nemen bij terugkomst een zeer lauw bad ( je kunt niet alles hebben voor dat geld ) en krijgen een authentieke Marrokaanse maaltijd. De soep slaan we over ( daar hebben we niet zo,n goede ervaringen mee) . Een tijdje denken we weer alleen te zijn op de wereld totdat .......er een ploeg Nederlanders binnenvalt. Die kijken toch zo,n beetje van ..... Durven jullie deze reis alleen ?

Ja ... En we gaan lekker slapen.