Sydney

29 januari 2016 - Sydney, Australië

Sydney

Ik was vroeg  wakker en Marianne lag nog lekker te soezen. Dat bracht me om er snel uit te gaan en de auto terug te brengen. En daar rijd ik dan, half acht in een ontwakende wereld stad,ben mooi de drukte voor en dat is maar goed ook, want de TomTom raakt van slag tussen al die wolkenkrabbers, mijn voor bereidend kaart lezen en richting gevoel brengen me in de goede hoek en ook dat komt dus weer goed uit.

Bruggen hebben een apart plaatsje bij mij. Bruggen verbinden , maar zijn vaak ook staaltjes van architectuur en techniek.  Brooklyn bridge, Golden Gate bridge, Bay bridge, de brug bij Nantes of Lissabon en zo zijn er nog wel wat die je verwonderen.
The Harbour bridge in Sydney is een icoon. Wie op de wereld kent niet de beelden van nieuw jaar die traditie getrouw beginnen met deze brug vol in het vuurwerk. En nu zitten we er vlak onder. Fietsen huren en de brug is ons eerste doel. Wat een ervaring om van deze brug naar city en opera huis te kijken. Als extra toetje ligt voor onze neus ook nog een drijvend kasteel. Wat een plaatje om deze tegen de skyline van deze geweldige stad te zien.

Hier is fietsen , fietsen op zijn moeilijkst, want buiten New York heb  ik het nog nooit zo druk gezien. Honderden winkels lijken hier nog geen last te hebben van Internet en toch zag ik op TV een berichtgeving dat een politiek partij een extra internet aankoop belasting wil invoeren, dat zou ik geweldig vinden,kunnen we met dat geld mooi de kleine middenstand helpen met belasting verlaging. Ik kan trouwens goed begrijpen dat veel jongelingen naar deze stad trekken want het bruist hier werkelijk van alle kanten. Wij knallen weer overal doorheen en bezien vol verwondering de high lights van de wijken The Rocks, City Center, Darling Harbour en schieten tientallen plaatjes. De High lights zijn niet in een dag te omschrijven dus Ik stuur wel wat extra foto,s . Als je kunt,ga het hier beleven,je krijgt er nooit spijt van.

We zweten ons door de belevenissen van deze stad en zijn om 5 uur terug om te...............gaan zwemmen op het dak van ons hotel. Eindelijk hebben we  Contact gemaakt met de klein kids die net wakker aan het worden zijn. Wat een gekke gewaarwording toch dat tijdsverschil. Voor ons vertrekt de " Excelence of the  Seas  " het varende kasteel. ( hebben we daar niet eens op gezeten ???? ). Ook dat plaatje pikken we nog lekker mee. Glaasje wijn en zonnetje erbij ( letterlijk, decadentie ten top ) en dan .........
Tennis kijken, mijn held tegen Djokovic. Mijn held verliest jammerlijk.

Als je zo die massa ziet in zo,n wereldstad, vraag je af;  zouden die mensen elkaar wel kennen en dan zou je ook kunnen denken aan de song van GOTYE ( ook Australisch) SOMEBODY THAT I USE TO KNOW.

We zitten weer vroeg op de fiets ( want er wordt in de middag  minder weer voorspelt ). Op Circular Bay ( recht onder ons hotel ) vertrekken de taxi,veer en rondvaart boten naar allerlei delen in en om deze stad die gebouwd is om het water. Het is er een gekrioel van belang. Iets verder op ligt het machtige Opera House met zijn over de hele wereld bekende vorm van waves. Iemand heeft het hele waterzijde gedeelte afgehuurd voorheen feest dus we kunnen er niet voor door. Dat zal een paar dollars koste. Wij komen later wel terug. We fietsen langs de waterkant en de Royal Gardens. Ik blijf dat prachtig vinden, dat contrast van heerlijk groen aan prachtige baaien en die machtige daar boven uit kijkend. Marianne ziet toch echt liever Brabant.

Ik heb het al eens meer verteld hoe leuk het is dat ieder zo op zijn eigen dingetje let. Ik zie graag dat imposante,Marianne compenseert dat geweldig door telkens te roepen als ze iets prachtig kleins heeft gezien, zoals een paddestoel ( midden in de stad), prachtige bloemen of mooie vogels. Het houdt elkaar in evenwicht.

We glijden door groene  en rustige wijken ( dat is het voordeel van de fiets, weg van de highlights is het ook mooi. Zoals het buurt cafeetje in Bells Hotel of Het idyllisch Elizabeth Bay waar de omwonende lekker liggen te zonnen in Bear Park. We moeten nu trouwens af en toe flink klimmen, maar via de wijken Potts point,Kings Cross,Darlinghurst komen we terug in centra Hyde Park. Donkere wolken beginne zich te vormen dus maar een beetje richting terug. Maar niet voor door de geweldige Royal Botanic Gardens te zweven. Terug bij het Opera huis vallen er rake klappen , bekijk de bijzondere laatste  foto maar eens van de lichtflits . Net op tijd parkeren we de fiets tegen het Hotel en zo zien we in een paar uur de diversen sferen van een wereldstad. Foto's, maken van mooie huizen valt niet altijd mee omdat ( net als overal ) het meest mooie verpest wordt door het vele blik dat er voor staat.

Geeft niet, want zo lang ons eigen geheugen nog werkt zit het er goed in.

Dikke onweersbuien en bakken met regen, is ons uitzicht voor een tijdje. Niet bepaald passend bij het Liedje wat ik in mijn hoofd hangen. We kent nog JOHN PAUL YOUNG ( ook Australia) met LOVE IS IN THE AIR.   Who knows.

1. Anne-Marie Wouters:
    29 januari 2016
    Jullie reisverhalen vormen een brug tussen Australië en Nederland :)
    Mooie foto's!
  2. Bernadette 😘:
    29 januari 2016
    T was weer n prachtig verhaal,met mooie foto's!!!!!
  3. Ro & Mo:
    29 januari 2016
    Dag samen, wat een gave foto's en wat blog je toch mooi en gezellig !!
  4. Anja Schellekens:
    29 januari 2016
    Wat fijn dat het jullie goed gaat! Enjoy!
  5. Mari:
    31 januari 2016
    samen genieten! jullie van de mooie reis, wij van jullie gezellige, leuke verhalen