Amazing day

27 januari 2016 - Sydney, Australië

Amazing day

Soms is het niet bij te houden wat een mens op een dag reizen allemaal te zien krijgt. Maar goed dat er digitale foto,s zijn en dat Marianne onderweg steekwoorden op schrijft zodat ik s,avonds wat kan tikken. Ik vindt dat best leuk en het is ook leuk om te zien dat jullie mee reizen. Lijkt het net of we toch dichtbij ons vertrouwde omgeving zijn. Dat is het in kilometers niet. We are realy DOWN UNDER. We verlaten het mooie groene en ruim opgezette Canberra. ( dat ruimtelijke is trouwens opgezet door een Amerikaanse stadsarchitect en daarom hebben ze het meer maar naar hem genoemd).

Voor het eerst een stukje highway want we willen vooruit. De eerste verbazing is er al gauw, een immense vlakte ( als een biljart zo vlak en zo groot als heel midden Brabant brengt ons in Goulburn. Een provinciestadje voor de boeren uit de omgeving. Dan zegt het draaiboek dat we naar Berrima moeten omdat daar de tijd stil zou staan. Klopt alles staat stil,niks te beleven. Op weg naar Moss Vale dan maar. Knal op de rem,want we zien een hele concentratie pick ups en veewagens. Als snel is duidelijk dat het hier om een handelsplaats gaat van vee. Zeg maar de Bosche vee markt. Daar moeten we meer van weten en we klossen via stalen bruggen over hokken met honderden koeien. Mannen met gegroefde koppen gooien hekken open en dicht en jagen de koeien van hok naar hok. We klossen door, ( niemand houdt ons tegen ) en we horen stemmen rumoer. We komen in een veilingruimte ( het is net of je in een film terecht bent gekomen). Een Australische cowboy ratelt als veiling meester aan een stuk door als er weer nieuwe beesten in de veilingkooi zijn gelaten. Voor onder zit een rij vervaarlijk uitziende handelaren en ieder heeft zo zijn eigen teken om een koop te bezegelen. Rauwe boeren koppen volgen op de tribune of hun live stock wat oplevert. Wat we komen doen vraagt iemand, just taking picture, we are toerists from Holland. Oh,thats Allright . De man verteld dat een beetje boer 100 bunder heeft en dat er 4 koeien op 3 bunder gaan. Tel maar uit. Die dag worden er 900 stuks vee van verschillende boeren verhandeld. Het meest gaat naar Azië .

Op naar het volgende spektakel , een heuse waterval in de prachtige Kangaroo valley.Bij het picknicken wordt Marianne gestoken door een vreemd insect, zwelt enorm en doet goed pijn. Ben effe de naam kwijt maar Rien , mijn oude spoormaat die tig keer naar Australie is geweest heeft gezegd dat het geen kwaad kan, door bijten dus Marianne.We komen in plenzende buien door weer een prachtig bos en zoeken de weg langs de west kust naar Sydney. Het valt nog niet mee om de zee te zien, maar ons doorzettingsvermogen wordt nabij Scarborough beloofd met een werkelijk magistraal uitzicht op klif kust.
We worden wat moe , maar kiezen toch voor de ( lange weg ) door een werkelijk magnifiek bos. Het heet niet voor niets Royal National Park.
Sydney nadert, we zijn wat moe, maar besluiten toch even 20 km om te rijden. Sydney was 16 jaar geleden Olympische stad en we willen wel even zien waar onze helden toen die bakken met goud behaalden. Die 20 km gaan een uur kosten want de verkeers infrastructuur is een ramp. Het Olympic Park is imponerend, 4 grote stadions en tig sporthallen bij elkaar ( laten we zeggen , heel groot Liempde vol sport, en het ziet er allemaal gelikt modern uit.

Dan nog even naar het centrum, ( ook mooi niet ) , nog eens 20 km file , nog eens een uur. Behendig laveer ik de SUV naar Down Town, waar we overweldigd worden door de drukte. Nu weten we waar al die Australiërs wonen. HIER. 5.3 miljoen. Het hotel ligt op een geweldige spot ( weer een kwestie van voorbereiden ). Rotzooi uit de kar, de receptie zorgt voor de auto en dan als een speer naar  Top Floor . Daar wacht ons misschien wel het mooiste stadsuitzicht ooit gezien. We kijken uit op het Opera House en op Harbour bridge en als het donker wordt is de skyline adembenemend magisch. Daarvoor kwamen we naar Sydney.             FANTASTIC.

We gaan om de hoek eten ,want het is al laat. Daar wacht de laatste verrassing van de dag. We stuiten op een echte Munchener bierstube ,compleet met dames met hoog opgespannen voorgevel , dijen klets muziek en......... Wurtst mit Sauerkraut. Groter kan het contrast niet zijn, we gaan wel naar binnen want honger is ook erg. Doe maar een halve liter Hofenbrau und ein jagerschnitzel.

Tsja Muziek. Ik zou het effe niet goed weten. We zijn redelijk kapot.

We zijn in de wijk Rocks, dus doe maar iets van de Australische Rock band AC/DC. FOR THOSE ABOUT TO ROCK.