GOODBEY NEW ZEALAND

29 februari 2016 - Auckland International Airport, Nieuw-Zeeland

Goodbye New Zealand

Ons avontuur zit er bijna op. We hadden voorheen nooit gedacht dat we zo lang en zo ver weg zouden kunnen. Uiteindelijk heeft de drang naar avontuur ( ieder met zijn eigen redenen ) toch gewonnen. En wat is het geweldig geweest. Zes weken On the Road vlogen voorbij,alhoewel de laatste dagen af en toe een beetje langzamer gingen. Je zit nokkie vol met de opgedane indrukken en je bent soms met momenten al met de thuisreis bezig. Maar ook dat is ooit wel eens erger geweest.

Het is maar goed dat ik ooit eens aan het tikken ben begonnen en dat er foto,s zijn, anders is het teveel om te onthouden. Dat tikken gaat meestijds als volgt: Als we samen iets moois,spannends of leuks zien onderweg dan schrijft Marianne dat met steekwoorden op. Soms schiet me ook een liedje te binnen. Ook dat wordt genoteerd. Anders komt dat s,avonds wel. Op een relaxt moment ( meestijds als Marianne gaat lezen ) ga ik zitten tikken op mijn IPad.Verhaaltje klaar, muziekje uit mijn ITunes bibliotheek, foto,s van de camera op iPad,dan kan het uploaden beginnen als WiFi meewerkt. . Dat varieert van een kwartier tot een uur, maar ieder zijn hobby en nogmaals naast dat ik het leuk vindt ,is het mijn manier van onthouden.

Wat is er allemaal op ons af gekomen.

De steden Singapore ,Aziatische kookpot - Melbourne met zijn mooie parken en Australian Tennis - Wereld stad Sydney - Auckland, een multi culturele stad met zijn mooie Skyline- Het  van een aardbeving herstellende Christchurch- Het prachtig  oude  Dunedin, het druilige en drukke Wellington en vooral niet vergeten de mooie Art Deco stad Napier. Verders hoef je voor mooie steden en dorpjes overigens niet naar NZ te gaan. Ze hebben hier andere pracht en kracht.

We zagen tallozen Bergen  in allerlei kleuren, wit blauwe Gletsjers en groene Heuvels. Arthur,s Pass - Franz Jozef Glacier - Fox Glacier - Mount Cook - Mount Ruhapenu en noem maar op.

Flora en Fauna imponeerde zodanig dat je er stil van werd. Moest ook wel om al die prachtige vogels te horen. We zagen de Kangaroo en het Koalabeertje, De Possum, ( waar ze hier niet echt blij mee zijn). Hert ,Koe, ( heel veel koe ),Schaap ( heel veel schaap ), We maakte de onvergetelijke boottocht naar Walvis ,honderden dolfijnen, grappige zeehonden,de zeemeeuwen waren overal en de machtige Albatros  en wat vergeet ik nu al een hoop.

Het boeren leven mochten we van nabij beter leren kennen. Thea en Ad en Francee met Adrie legde ons uit hoe Brabanders met zeer hard werken een mooi bestaan konden opbouwen hier. We zagen duizenden schapen en koeien boeren soms uitgegroeid tot gigantische bedrijven die grond bestrijken waar het hele Groene Woud in kan.

Water was er overal. Niet alleen door soms gigantische beregeningsinstallaties , maar vooral door ontelbare rivieren en beekjes,door prachtige meren waarvan Lake Pukaki het meest zal blij blijven. En dan de Zee,steeds keerde hij na een paar dagen weer terug. Tasman zee en Pacific Ocean omklemmen dit gigantische eiland.

Vulkanen,geysers and hot Pools hebben ons te pakken gekregen. Wat was het apart om onder een watervalletje te zitten met water van 40 graden. Wat fascineerde de natuur en kleuren die er door de erupties zijn ontstaan. Wat kun je hier goed zien dat we als mens niks te zeggen hebben als de aarde zijn gang gaat. Het gebied Taupo - Rotorua was alleen al de reis waard.

Wijn gaarden en allerlei  fruitkwekerijen hebben we gezien en wat de wijn betreft niet bepaald alleen gezien. We hebben nogal wat moeten testen en weten nu zeker dat er uit Nieuw Zeeland voortreffelijke wijnen komen. Nog maar een tijdje mee doorgaan zou ik zeggen. Het klimaat is hier vooral in zomer heerlijk. Natuurlijk valt er regen ,anders kan het er niet zo groen zijn , maar wij hebben bepaald niet te klagen gehad.

De Nieuw Zeelander is gedwongen door cultuur en omstandigheden gewend om de dingen zelf op te lossen en lijkt daardoor wat op zich zelf. Toch zagen en ontmoete we vooral vriendelijke ,behulpzame en gastvrije mensen. Het land is veilig ( politie nauwelijks gezien) en schoon, zeer schoon. Overal waar je komt staat goed en zuiver sanitair. De ministers van toerisme en hygiene  van Frankrijk, Italië en Spanje en vooral Marokko zouden hier maar een gezamenlijk een tijdje  moeten gaan  backpacken.

Auto / Camper rijden  is geen probleem geweest. Wegen zijn niet bepaald vlak, en nooit ligt er meer dan 50 mtr zonder bocht. Maar het is rustig buiten de steden en de mens is rustig. Er is een soort kilometer belasting systeem ( 6 ct / km ) maar de brandstof kost tussen de 45 en 60 eurocent dus dat was ook glimlachen. Campings zijn er volop, wel effe goed plannen in de route,reserveren in deze tijd is onzin en er zijn bijna altijd prachtige plekken. Campings hebben ook geweldige voorzieningen voor backpackers. Onze camper, dat was het enige negatieve wat we van de reis kunnen zeggen ,maar daar gaan we thuis wel eens over praten,we hebben er in ieder geval ons vakantiegevoel niet door laten verpesten.

En dan waren er de bijzondere ontmoetingen. Sprak al eerder over de Brabantse familieleden,maar gister hebben we tot diep in de nacht gezellig zitten borrelen met Ellen, een van de meiden uit de vrienden groep van Sven. Deze dappere dame deed 8 jaar geleden de stoute schoenen aan. Vertrok naar Auckland en knokte zich door talloze problemen want het leven opbouwen is ook hier niet makkelijk. De pittige tante heeft nu samen met een compagnon wel een autoverhuur bedrijf,dus komt als u ook gaat effe bellen. Knap Ellen, zeer knap hoe je het doet.
Ook spraken we op onze manier vele mensen die vertelde over hun land en hun beslommeringen. Het komt er op neer dat het hier inderdaad geen luilekkerland is , maar als je het klimaat en leefklimaat bij elkaar pakt zou ik het toch wel willen ruilen. ( maar dan uiteraard met z,n allen )

Een totaal ander geweldige ervaring van deze reis was het ( bijna ) volledig ontbreken van nieuws. 6 weken geen krant gezien, echt 4 weken geen seconde  TV of radio. Geen nieuws ,sport ,weer of AEX op internet. We weten niet of we nog een regering hebben ( wat maakt dat uit eigenlijk ) of Feijenoord bovenaan staat ( een wens ) of Poetin is bekeerd tot het Humanisme ( een wens ) en hoeveel drukker ons landje weer is geworden. ( dat is wel een beetje jammer ). We weten ook niet hoe het in ons dorpje gaat. In dit alles kan je zeggen, geen nieuws ,goed nieuws. Het is een verademing.
Nog zo,n voor mij persoonlijke verademing, ik heb een gigantisch gat geslagen in mijn wintergevoel. Wat hebben wij een partij zon over ons heen gehad. Super. !

We hebben als het ware 6 weken bijna onafgebroken door een Giga 3 D natuurfilm gereden. Wij hebben niet alles gezien, dat is onmogelijk hier,maar waar we geweest zijn hebben we het gezien,gehoord,gevoeld en geproefd.

Bestaat er zoiets als het land van je dromen. Ja hoor. Met enige weemoed zeggen we.

GOODBEY NEW ZEALAND.

Tot besluit drie song die het gevoel van deze reis kunnen uiten.

- Als eerste ALBATROS van FLEETWOOD MAC als eerbetoon voor alle prachtige en  machtige dieren en andere natuur.
- dan voor mijn maatje,de pracht song uit de nog mooiere Belgsiche Film " a Broken cirkel breakdown "  IF I NEEDED YOU van EMMYLOU HARRIS & DON WILLIAMS. Wat was het geweldig samen.
- Dan iets voor alle reizenden,waaronder dus ik. CAT STEVENS met ON THE ROAD THE ROAD TO FIND OUT.

SEE YOU IN OUR LITTLE TOWN.

1. Anja Schellekens:
    29 februari 2016
    Wat prachtig samengevat Michael, en idd je bent de pinguïn vergeten hihi. Dat ons landje voller is geworden vinden wij om één persoontje wel heel erg geweldig en dat is onze kleinzoon JUR! We zien jullie thuiskomst tegemoet en moeten snel afspreken om deze vakantie met elkaar te kunnen delen.
    Ik zou zeggen: "Welcome home!"
  2. Jo en Lin:
    29 februari 2016
    Michael en Marianne dat jullie hebben genoten was te lezen in de prachtige verhalen, we wensen jullie een goede reis terug.
    Groetjes
  3. Ro & Mo:
    29 februari 2016
    Prachtige verhalen en geweldige foto's....wat hebben jullie een geweldige vakantie gehad, dat pakt niemand meer van jullie af !!!! Hele goed reis en we zien jullie !!!! Xx
  4. Mientje en martien:
    1 maart 2016
    Jullie hebben een mooie vakantie gehad wij hebben mee genoten door die mooie ver halen en foto's goede reis terug Welkom weer in ons koude Nederland .brrrrrrrr
  5. Anne-Marie Wouters:
    2 maart 2016
    De 6 weken vlogen om door jullie prachtige reisverhalen. Wij wensen jullie een goede reis en tot spoedig ziens! Paul & Anne-Marie