Goodbye Australia

30 januari 2016 - Sydney, Australië

Goodbye Australie.

Het weer klaart op, we brengen de fietsen weg en slenteren door " our neighborhood". The Rocks was een van de oorspronkelijke havenbuurten waar het vroeger niet bepaald pluis was ,maar wat nu prachtig gerestaureerd is met in stijl gebleven panden die vooral plaats bieden aan hotels, dure winkels en authentiek kroegen en restaurants. Het is dus heerlijk slenteren hier. Dat denken ook velen Australiërs want het is friday evening en dat is het tijdstip om massaal uit te gaan. De dames, jong en oud kleden zich hier nog sjiek en smaakvol en dat is een extra prettig gezicht in deze ambiance. We pikken wat terrasjes genieten van eten,wijn en wat langs komt.
Dat brengt me op een liedje van de Australische Beatles, jawel uit Sydney. THE EASYBEATS. De tekst van " FRIDAY ON MY MIND " is helemaal gemaakt voor deze avond.
Draai ook nog even HELLO,HOW ARE YOU, SHE,s SO FINE en I'LL MAKE YOU HAPPY en je bent helemaal in de sixties.

Daar zitten we dan alweer, onze  eigen All you need is love Tour door Australie is voorbij gevlogen. Te kort, ja maar dat was een bewuste keus. Het was immers een vakantie in een vakantie want onze volgende bestemming is over 2 uur Christchurch,Nieuw Zeeland. We wilde graag een eerste kennismaking doen met dit onmetelijke grote land en kozen bewust voor de zuid oost hoek. En zo zagen we in bijna 2 weken Melbourne met daarbij een onvergetelijke dag Australian Open. We zagen de Great Ocean Road met zijn Regenwoud en Twelve Apostels. We zagen de droge vlakten ( zeg maar het begin van de Outback ) en de goudzoekers stadjes zoals Bendigo en Beechworth. We zagen de wijngaarden,landbouw en veeteelt rond Moss Vale. We zagen de prachtige cliffs te zuiden van Sydney en het Royal National park. Tenslotte dompelde we ons onder in een geweldige wereldstad met zijn iconen als Harbour bridge en Opera House , maar vooral ook de Royal Botanic Garden. Hoe verwonderlijk blijft het dat in zo,n stad het oude van 150 jaar terug, naast het ultra moderne sky high van nu staat.

We hebben best wat gezien van de wereld, maar wat is nu hier anders dan elders, wat viel op.

Ten eerste hoe vriendelijk en relaxt iedereen is, je kunt bijna zien aan de mensen dat ze het leven waarderen hier. Ten tweede het heerlijke eten en drinken, men houdt hier ook op deze manier van het leven en zijn geneugten. Het is hier schoon, je ziet niks op straat liggen en dat ondanks dat het aantal prullenbakken te zoeken is. Politie, bijna niet gezien dus men moet zich hier ook veilig voelen. Australiërs houden van hun  parken en daar is het bij dit klimaat ook goed toeven.

We hebben er ( ondanks de kortte tijd ) goed aan gedaan om deze lang gekoesterde reis wens te vervullen. Ik kan me wel voorstellen dat dit land een geweldige aantrekkingskracht heeft voor vele jongelingen,maar wij oudjes hebben ook zeer genoten.

Als je een beetje het gevoel wilt hebben hoe een Australiër denkt dan moet je toch maar naar MEN AT WORK luisteren met het vrolijke DOWN UNDER.

En nog beter ervaren hoe dit land voelt, luister dan naar ICEHOUSE met GREAT SOUTHERN LAND.

Wij gaan weer vliegen, see you next stop.