Melbourne

21 januari 2016 - Melbourne, Australië

Melbourne

Tip 1. Als je aankomt is het zaak dat je op zo,n eerste dag zo lang mogelijk wakker blijft om via een goede nachtrust in het nieuwe ritme te komen. We gaan meteen aan de sjouw en de eerste dingen verkennen. Langs ons ligt de Rialto tower en het lijkt ons wel wat om op de 55 verdieping te gaan eten. 200 Dollar pp is ons echt te gortig, maar gelukkig mag je ook genieten van het uitzicht bij een lekker drankje. Een uurtje later eten we super lekker in een gezellig straatje bij het prachtige Flinders station. Om 10 uur ploffen we in het heerlijke bed en ...............worden om half negen deze morgen wakker. Dan is de truc dus gelukt.

Tip 2. Zorg op zo,n eerste dag voor een goed hotel of nog beter een appartement. In een stadsappartement is wat ruimer en je kunt meer je eigen gangetje gaan,zoals je eigen ontbijtje maken en koffie zetten. Fris kunnen we aan deze dag beginnen, en die begint ook op zo,n Hollands ! Regen. Het kan ons Hollanders dan ook niet van ons plan af brengen " we rent à bike ". De fiets is voor ons al jaren het beproefde middel om de stad te verkennen,je ziet op een dag 3 x meer als lopende en wordt niet zo moe. Al veel wereldsteden hebben we op onze manier doorkruist, rood lichtje of trottoir geen probleem,duim omhoog of zwaaien als we voorrang pakken.Ook nu gaat het prima, Melbourne is een relaxte stad. Down Town aan weerszijde van de Yarra river is heel Amerikaans, het is niet bijzonder spectaculair,zit niet bepaald propvol oude of historische gebouwen, maar het is uiterst plezierig rondtoeren. Grootste verschil met Amerika; de mensen zijn hier plezierig, gemeend beleefd en relaxt, ze staan kennelijk stevig op de grond. De zon is er weer snel en we genieten van prachtige parken, krijgen een stijve nek van het omhoog kijken, dwalen door een oud gebouw en pikken met regelmaat een terrasje en vermaken ons prima.  In de wijk " Fitzroy " worden we verrast door een totaal andere straatbeeld dat wel wat weg heeft van de hippie wijk in San Francisco en ze hebben heerlijke pittige hapjes en koel drankjes.

Zo glijd de stad en de dag aan ons voorbij ,douchen en dan met de benen omhoog. De " take away " van de Koreaan om de hoek zorgt voor nog meer lekker eten en we kijken naar tennis. Wat bijzonder die beelden op tv, die nu van slechts 1 kilometer hier vandaan komen. Morgen is de Australian Open voor ons.

Ja,vandaag moet een van de ( geplande) hoogtepunten worden van deze trip. Als fervent tennis fans droom je ervan eens zo,n grand slam evenement mee te kunnen maken en als dat dan ook nog de AUSTRALIAN OPEN mag zijn dan voel je je een boffer. En wat voor dag is het geworden. Wat is tennis toch een geweldige sport om te doen en om te zien. Een wedstrijd is nooit afgelopen voor dat de laatste bal is geslagen. Steeds denk je, nu is het gebeurd en elke misser kan weer een kanteling met zich meebrengen. Geen sport ( en al zeker voetbal niet ) kan tippen aan deze sport. Kracht,intelligentie, tactiek en conditie, alles moet mee zitten. MELBOURNE PARK ligt op loopafstand en s,morgens goed 10 uur zijn we binnen. Eerst naar het Hisense stadium waar kracht knaller Jonn Isner met ballen van 230 km/h Granollers pijn doet. Dan naar baan 14 om de Antilliaanse Nederlander Julien Rojer met zijn maat de dubbel wint. We zitten vlak achter bondscoach Jan Siemerink. Dan even in de rij staan voor de match voor Nadal overwinnaar Verdasco,die in een geweldige wedstrijd in de hitte weer verliest van Sela uit Israel. Zijn talrijke landgenoten zorgen voor een geweldige sfeer. Als klapstuk naar het heiligdom van het  Australische tennis, het Rod Laver stadion. Als je lang van te voren kaartjes koopt weet je nooit wat je gaat treffen,maar wij worden verwent. De Australische held LEYTON HEWITT strijd zijn laatste wedstrijd.Hij verliest eervol en er volgt een emotioneel afscheid van zijn publiek.

We hebben in een geweldige ambiance met volle teugen genoten van onvergetelijke sport.We wandelen tussen de verlichte wolkenkrabbers voldaan terug naar ons appartement. What à day.

Song of the day. MAN AT WORK. met WHO CAN IT BE NOW. Zomaar voor Leyton.

1. Anja Schellekens:
    21 januari 2016
    Wat een ervaring. Enjoy!
  2. Marion Michiels:
    21 januari 2016
    Ik heb vanavond ook zitten kijken naar de laatste wedstrijd van Hewitt, niet wetende dat ik tussen het publiek had moeten zoeken naar jullie!
    Groetjes, Marion