Canberra

26 januari 2016 - Canberra, Australië

Canberra

Ik lees graag en veel over de reizen die we willen maken. ( zeker nu ik meer tijd over heb). Je kunt niet alles zien, maar om nou zo maar een beetje van A naar B te crossen en  dan net iets bijzonders te missen dat past niet in mijn doen.Ook bespaar je onderweg tijd als je steeds maar moet uitzoeken waar naar toe en wat dacht je van kilometers. Toch moet je in je reisschema altijd ruimte laten voor het onverwachte. We kwamen er achter dat het morgen Australian day is ( De nationale feestdag ) en wat is er nou mooier dan dat  in de hoofdstad van Australie mee te beleven. Daarom hebben we de zaak wat omgegooid en een hotel geboekt midden in de stad ( lang leve booking.com ). We gaan morgen vroeg op pad voor een volle dag Canberra.

Marianne kijkt nog even tennis en ik kan intussen even wat kwijt over logies en verblijf in dit land.  Australiërs zijn bierdrinkers dat is wel duidelijk. Je kunt geen bar binnen gaan of je ziet minstens 8 bier op tap en vitrines vol flessen. Buiten hotel of café kan je alleen drank krijgen in speciale winkels. En de koffie die is hier heerlijk. ( geen slootwater).Het straatbeeld is hier meestijds niet verpest door een en hetzelfde beeld van landelijke ketens ( hoe heerlijk dus al die kleine ondernemers ) en bijna alles speelt zich in het centrum af. ( waardoor er leven blijft in de brouwerij ). De mensen zijn ( niet gemaakt ) vriendelijk en service gericht. Meesttijds zijn het jongelingen die je uiterst plezierig helpen als je iets niet snapt. Een ding is wat minder...... De wijze van bediening bij het eten, dat gaat anders hier. Of je nu in een kleine restaurantje of in een grote tent komt ( sjiek kom je niet gauw tegen ), je moet zelf bij de bar gaan bestellen en eerst betalen , je drank meenemen en als je geluk hebt komen ze daarna het eten brengen of krijg je een buzzer om het te gaan halen. Beetje minder sfeervol dus ,maar zo als eerder gezegd het is hier no nonsens. Het draait hier niet ( op z.n Amerikaans ) om de tip en ook dat geeft een relaxte sfeer. Het eten is zeer goed en relatief goedkoop. Drank daar in tegen een iets duurder. ( maar ja zo,n Finkers zijn we ook weer niet ?  Hotel/Motel kamers zijn prima en altijd zeer schoon. Wij kiezen vaak voor en motel of appartement omdat kamers wat groter zijn en voorzien van een keukenblokje / koelkast. Het is hier hoogseizoen, schoolvakantie en nergens heb je het idee ,wat druk. Wat wil je met 23 miljoen mensen in een land zo groot als Europa.  Ja je leest het goed,waar zijn wij dan met onze mierennest, 17 miljoen op een paar vierkante kilometer.  Goed toeven dus hier.

De weg naar Canberra is makkelijk en gaat snel, het Landschap is voor het eerst ook echt weids( mijn dingetje ) ,we zijn voor 10 uur in Canberra en gaan meteen naar Red Hill om te genieten van het geweldige uitzicht op de stad en wat krijgen we erbij !!!! Kangaroos vlak voor onze neus, h'e, h'e, het werd tijd. We genieten van die pracht beestjes en ook van de kleurrijke vogels die al herrie schoppend rond ons fladderen. Maar .... Ziet die beestjes maar eens op de foto te krijgen.
Zelden een stad gezien die er zo ruimtelijk en mooi bij ligt, Canberra ligt opgesloten tussen prachtige heuvels. We glijden door groene ruimtelijke buitenwijken waar het geweldig wonen moet zijn en gaan op naar de Parliamentary Triangle, we dwalen door het moderne parlements gebouw, waar zeg maar eerste en tweede kamer en al de toebehoren zijn gevestigd. Imposant van omvang en volkomen symmetrisch gebouwd en van hieruit  een machtig uitzicht in een rechte lijn naar het oude parlementsgebouw en het indrukwekkende Australian War Memorial . Geweldig om te beleven.

Bij het oude parlements gebouw picknicken we in het park ( favorietje  van ons ). Iets verder is een vreemdsoortige braderie , dat moeten we zien !!!! Het blijkt een protest kampje te zijn van de Aboriginals, zij eisen als oorspronkelijke bewoners  ( en in mijn ogen terecht ) nog steeds een aantal rechten op. Er is zelfs een tijdelijke ambassade in een caravan. ( duidelijk wat anders als het governments house waar de vertegenwoordiger van  het Britse koningshuis is gezeteld ) Dat waren toch die gasten die dit land van de Aboriginals hebben ingepikt. Aan de andere kant van de straat op de trappen van het Old Parlement staan zo,n honderd motorbikers in gevaarlijke outfit te luisteren naar de ultra rechtse taal van hun voorman speaker. Eigen volk eerst is de strekking, zou hij daar de Aboriginals rechten mee bedoelen , denk het niet - maar wat een toeval dat het kan in deze democratie .

Tijd voor ons appartement op te zoeken want we willen naar de feesten in het Commonwealth park aan de oever van Lake Burley Griffin. De geboekte kamer Lakeside blijkt er niet te zijn, effe netjes de pootjes stijf houden en uitleggen dat we toch alleen gekomen zijn voor Top level Lake Side. Als we over een uurtje terugkomen kan het plots wel en dat vinden we oké. Canberra is een vrij jonge stad met moderne gebouwen voor regering en staats universiteit. Beetje vreemd, maar door de ruime aanpak zeer aangenaam. Uurtje later is onze flat klaar en we hadden gerust de hele familie mee kunnen nemen, twee slaapkamers , 2 badkamers, keuken, 2 balkons, noem maar op. En uitzicht op het meer ( voor straks ) en dat voor € 82 en dat kan dan weer omdat deze luxe gebouwen er vooral voor gemaakt zijn om de politici en topambtenaren te huisvesten, maar die zijn twee maanden met zomer reces.

Dat Australian day vieren dat valt wel mee, ze zijn te nuchter hier, aan de oevers van lakes Burley liggen enkele mensen lekker te picknicken in de zon, af en toe een vlagje of T-shirt en dat is het wel, entertainment ook niks, het is hier allemaal down to earth. Geeft niet , want op het terras van het paviljoen is het goed toeven met een geweldige bottle of " Rothbury Estate ". We eten wat en gaan voldaan terug naar onze penthouse, om negen uur knalt een imposant vuurwerk los en zitten we 11 hoog eerste klas. Goed geregeld allemaal, al zeg ik het zelf en Marianne zegt dat ook. Mooie dag weer dus.

We kent nog de THE SEEKERS, beetje zoete ( Austraische ) band uit de jaren 60 ( wij wel ). Draai maar eens GEORGY GIRL, I'll NEVER FIND ANOTHER YOU of THE CARNIVAL IS OVER.

Ik kies voor deze speciale dag "  I AM AUSTRALIAN.  " Van diezelfde SEEKERS.

1. Jack en Jeanne:
    26 januari 2016
    Wat een prachtige verhalen!! Geniet ervan!
    Even een leuk nieuwtje: we worden wéér opa en oma. Imke is zwanger.
  2. Jo en Lin:
    26 januari 2016
    Jullie genieten van het land ,wij van de verhalen.
    Groetjes