Highwayman.

13 mei 2015 - Nashville, Tennessee, Verenigde Staten

Amerikaans hotels en motels zijn eigenlijk allemaal hetzelfde. Bijna altijd gevestigd aan de invalswegen en bij elkaar,standaard blokkendozen en standaard kamers. Boven de 90 $ mag je er van uit gaan dat je een nette kamer hebt. ( bij motels wat goedkoper) .Queen bed iets groter als bij ons, King bed ( moet je elkaar zoeken ) of double Queen room en die laatste kamer is hier vaak nodig voor twee personen die iets te veel aan de hamburgers hebben gezeten.De bedden zijn eigenlijk altijd van hoge kwaliteit. Ontbijt is er vaak niet of van allerbelabberdste kwaliteit ( ook in de luxe hotels) en als het er wel is ,is het is ook wel koddig om te eten met een klein plastic bordje en plastic gereedschap. Afwassen kennen ze niet, alles zodedonderen. Wat wij in Liempde met z,n allen in een jaar aan milieuzaken besparen, verspilt 1 Amerikaan makkelijk in dezelfde tijd. Koffie is gewoon heet bruin water. Kennen ze niks van.
We hebben deze reis bewust geprobeerd uit die standaard zooi weg te blijven en gekozen voor appartementen,B&B of toch een bijzonder hotel in het oude centrum.

Wat ze wel weer heel goed doen hier, is het schoolbus systeem. Moet ook wel, want als je op het platteland woont is het soms wel 40 km naar je school, overal zie je dan ook de leuke geel/ zwartte bussen rijden, die stoppen waar het hun uitkomt. De chauffeur klapt een ouderwets stopbordje uit en waag het niet om ( van beide kanten ) door te rijden. De sheriff zit zo achter je aan. Een county ( gemeente ) zorgt voor het vervoer naar vaak grote gebouwen die in de middel of nowhere centraal staan.
County,s zijn vaak zeer uitgestrekt ( daar is Meierijstad niks bij.

Ook deze laatste reisdag is er weer een met veel moois, groen,groener het groenst zijn de dalen waar we richting Nashville door heen toeren. Afstanden zijn enorm hier en er zijn eigenlijk 3 soorten wegen om die te overbruggen. De Interstate ( of soms turnpike ( met tol ) is te vergelijken met de autobahn. Soms tig rijstroken en je bent met 70 mph zo een eind verder. De highway is vaak dubbelbaans en dat gaat ook vlot.maar wil je Amerika echt leren kennen dan moet je de " backroads" pakken. Binnendoor van Liempde naar Schijndel , maar dan 60 km niks er tussen.
Vandaag was een mix van alle drie, eerst deden we een stuk Daniël Boone state park. Vaak stoppen om naar stiilte en vogels te luisteren en naar EAGLES  te kijken.Nog een stukje Interstate tot Glasgow. ( heel veel Britse naamplaatsen hier ) en dan glijden we via de 31 east. NASHVILLE binnen.

EINDELIJK DAAR ZIJN WE DAN, IN HET MEKKA VAN DE COUNTRY MUSIC.
Vroeg !  dus pakken we het plan om eerst maar onze tickets op te halen voor vrijdag. Daar nabij is het kleine maar fijne WILLIE NELSON museum en in de kroeg daarnaast vliegt de COUNTRY je om drie uur s,middags al om de oren. Daar gaan we maar eens goed voor zitten en laten ons de budweiser ,hamburger en muziek goed smaken.

Hierdoor komen we later dan gedacht bij de B&B van Elizabeth en Stephen   ( het is 17 km rijden van de rand van de stad naar vlakbij het centrum.) . De hele bovenetage van hun luxe woning met zwembad en hottube is voor ons. Pak maar uit de koelkast wat je nodig hebt voor ontbijt en leg er maar in wat je aan drinken bij je hebt. Plenty of space.
Stephen praat ons later nog wat bij over de business in Amerika, Hij verkoopt telefoonsystemen aan ziekenhuizen. Morgenvroeg is hij om 5 uur weg, met zijn dochter 3 dagen naar LAS VEGAS.  THATS LIVE  van  FRANK SINATRA past goed bij hem.

Onze rondtrip zit er op ( al kom ik er nog op terug ).

Toepasselijk !!

WILIE NELSON, JOHNIE CASH, KRIS KRISTOFFERSON EN WAYLON JENNINGS vier grootheden uit de country vormde eens gelegenheid band. THE HIGHWAYMEN. Hun album HIGHWAYMAN is goed om aan te horen.

1. Ton en Gerrie:
    14 mei 2015
    skon; elke dag zo'n verhaaltje.
    Geniet er nog ff van. En goede vlucht terug' " fly like an eagle...."