SANTA FE

11 juli 2014 - Santa Fe, New Mexico, Verenigde Staten

We wilde Mexicaanse sferen, wel we kregen het vandaag. Het begon al met de busrit naar downtown. Waren we al verrast door de campinginformatie dat een ticket 1 1/2 dollar pp per rit kost, daar maakte Katy the driver 1 dollar voor de hele dag van. Older than sixty heeft zo zijn voordelen. Koud betaald raakt Katy in paniek, via de mobilofoon wordt ze gesommeerd opnieuw te beginnen, ze heeft een stuk van de route overgeslagen. Geen probleem,de bus wordt in een U turn de andere richting ingezet en volgens het scenario SPEED gaat Katy de schade inhalen. We komen heelhuids op   Santa Fe plaza en terwijl we op onze kaart staan te kijken komen meteen twee mensen vragen of ze kunnen helpen. Where you come from ? HOLLAND zeggen we trots. Oh what a surprise, I am also from Holland, my parrents immigrate 60 years ago. De man had zich gevestigd als tandarts in Santa Fe, iets wat zijn zoon nu heeft overgenomen. Dit was al de tweede ontmoeting met oud landgenoten in 3 dagen tijd, de wereld is klein.

Santa Fe is een geweldige sfeervolle niet Amerikaanse stad, het gehele downtown is opgetrokken in de Mexicaanse Adobe stijl. Zoals bij de Pueblo's van gisteren, de huizen werden vroeger gemaakt van modder en stro, nu is dat uiteraard cement en steen, maar de stijl is zorgvuldig bewaard gebleven.

Santa Fe is ook een waar paradijs voor de kunstliefhebber, volop musea en ontelbare galeries met hoogwaardig en mooie spullen. Zelfs de souvenirs zijn om aan te zien.( en dat zeg ik niet gauw). We vermaken ons de gehele dag prima en bezien als echte toeristen al de high Lights. Santa Fe is ook de hoofdstad van New Mexico, dus hebben  ze een " Capitol State building" Je wandelt gewoon binnen en vriendelijk wordt uitgelegd dat je alle gangen door mag lopen. Het gebouw is vergeven van de native kunst en terwijl je dat bekijkt sta je zo in the office van The Gouvernor, no problem zegt zijn secretaresse. Moet je bij ons in de tweede kamer eens proberen.

de Busrit terug wordt nog mooier als heen, een knotsmaffe chauffeur is the entertainer of the year, dat hij meer dan een half uur te laat is komt omdat er een folk festival is in de stad en daar hebben ze extra bussen voor nodig, niemand maakt er zich druk om, iedereen kletst vriendelijk met iedereen ( en dat valt overal al op ). De crazy driver lijkt op iemand en al als hij later hard BORN TO BE WILD opzet,weten we het. DENNIS HOPPER uit de film EASY RIDER

En alhoewel deze song ( een ode aan het vrije en weidse van Amerika ) wellicht later deze week beter van toepassing zou zijn houden we deze dreun van STEPPENWOLF er toch in voor vandaag.

Marianne heeft intussen de spareribs klaar en dat tezamen  met een fles CORONA BEER maakt deze Mexicaanse dag tot een succes.