GET YOUR KICKS ON ROUTE 66

12 juli 2014 - Gallup, New Mexico, Verenigde Staten

We verlaten Santa Fe en gaan via THE TURQUISE TRIAL richting ALBUQUERQUE. Al snel dienen zich de eerste verwonderingen al aan. De weg dankt zijn naam aan het super kleine mijnstadje Los Cerrilos, alwaar men turquise stenen delfde. Iets verder op     komen we in Madrid,een klein kolenmijn dorpje waarvan de huisjes nu ingenomen zijn door kunstenaars die er een soort hippy dorp van hebben gemaakt. Dan volgt het desolate GOLDEN en als we stoppen om de 5 vervallen huisjes te bekijken worden we aangesproken door een Bob Marley achtige man. Rond  zijn huis is het een boeltje, maar de man praat vriendelijk en honderd uit. Hij is een retired constructor en nu af en toe gids in de GOLDEN ( u raad het ) goudmijn. Zo druk is het niet in Golden,  SO WHAT volgens LEROY Gonzales,  live is great. Wie wil er hier nu wonen denken wij.

Als we weer verder mogen, komen we bij ALBUQUERQUE, hier draaien we de ROUTE 66 op, een van de hoofddoelen van deze reis. Wie kent niet deze meest beroemde en magische weg van de wereld. In de jaren 20 ontstaan en in de 40, 50 en 60 jaren symbool voor de oprukkende Amerikaanse welvaart en van de bijbehorende gouden koe. De auto. Bijna 4000 km lang,lopend van CHICAGO tot aan de de pier van SANTA MONICA L.A.  Langs de weg duizenden Motels en fast food restaurants en als je je oog en geest de ruimte geeft dan is er best nog veel van die historie in je geheugen op te slaan.

De brede invalsweg naar ALBUQUERQUE geeft een eerste indruk, verders heeft deze stad geen ziel ( los van het kleine downtown). We vervolgen de 66 waar kan, soms zijn er stukken 66 verdwenen en moeten we via Interstate 40. We maken veel stops om foto,s te maken van de kenmerkende reclame signs. Wat verders opvalt zijn de Casino's met hun enorme volle parkeerterreinen,kennelijk is er nog geld genoeg in dit land.

Het geheugen van de reisserver is te klein,ik schrijf te veel. Maar het is leuk om veel te vertellen. Dus doen we vandaag deel twee ook maar.

velen mijlen trekken we door het woeste en verlaten landschap. Soms een vervallen huisje of een gehuchtje van 5. Op het platteland woont men vaak in niet meer als een  ( vervallen ) stacaravan met altijd ( een partij) auto ( wrakken ) er om heen.

Het landschap met aan de horizon de red rock mountain wordt doorsneden door een spoorlijn en het is prachtig om de ( werkelijk waar ) kilometers lange treinen te zien.

Via GRANTS komen we in GALLUP, hoofdstadje in het land van de NAVAJO NATIVE INDIANS. Later meer hier over

Op de USA RV PARK duiken we meteen in het zwembad, het is bloody hot. Net op tijd want er dreigen pikzwarte wolken en inderdaad er komt Thunder and Lightning.

Ik kies uiteraard toch voor het liedje over de door velen artiesten bezongen weg. " If you go  motor west,take my way,the high way that,s the best. GET YOUR KICKS ON ROUTE 66. Nat King Cole, Frank Sinatra ,Elvis, Stones, noem maar op, ik kies voor mijn favoriet. Van Morrison.

En een glas cola met een Jack Daniels