Morning has broken

27 juli 2014 - Fruit Heights, Utah, Verenigde Staten

Vandaag de laatste dag tussen het gesteente, zes uur zijn we op en om zeven uur staan we voor de ingang van ARCHES NP. Niemand te zien, maar the gate is open, dus  karren maar. Ook hier weer een Parkweg die de prachtige natuurverschijnselen comfortabel aan elkaar rijgt.

PARK AVENUE knalt er meteen tegen aan en iets verder liggen de COURTHOUSE TOWERS. Hier pakken we onze koffie en boterham en als je dan in zo,n stilte in deze ongerepte natuur zit,dan klopt het liedje van CAT STEVENS :  " MORNING HAS BROKEN, Like the first morning, blackbird has spoking like the first the word. "
Dan op naar de zaken waar het park zo beroemd om is, THE ARCHES. DELICATE ARCHE is de beroemdste ( symbool van Utah ). Vanaf de parking zou het zo,n 3 km wandelen zijn, dat gaat anders uitpakken. Bepakt en gezakt, ( weet je nog , water, 1 gallon per dag ) en proviand in de rugzak. Nog geen 100 meter gelopen schuift een slang vlak voor Marianne haar voeten over het pad, goed dat ik riep, anders had hij nou om haar nek gezeten. De wandeling blijkt een klim van van de eerste orde, over rotsplateaus, losse stenen,door het dorre stekelige gras,het kan niet op. Op een gegeven moment zijn we het pad kwijt,vaak wordt dit aangegeven met wat op elkaar gestapelde stenen, maar hier zijn het niets dan stenen. Langzaam beginnen we de moet te verliezen ( zien ook niemand op dit vroege uur) , maar plots staan we aan de rand van een ravijn, waar ik bij eerste aanblik,knikkende knieën van krijg. Daaronder ons ligt DELICATE ARCH een enorme stenen boog die, ooit een rots is geweest en door miljoenen jaren wind is uitgehold. Kijk de foto,s want het is niet te bevatten. Uitgeput gaan we op de rand van het ravijn zitten en kunnen toch genieten van ANOTHER DAY IN PARADISE ( PHIL COLLINS )

Afdalen gaat makkelijk en om 10 uur hebben we onze eerste klus er al opzitten. Het tweede hoogtepunt ligt 10 km rijden verder en is van vergelijkbare aard, alhoewel het pad wat makkelijker en korter is wordt het toch afzien want de hitte loopt tegen de 40 graden. SKY LINE ARCH,PINE TREE ARCH,TUNNEL ARCH. Na weer twee uur zijn we echt Total los en denken we eigenlijk alleen maar aan WALK ON WATER ( Neil Diamond ).

De makkelijk bereikbare zaken komen nu en we zien de de ene ARCH na de andere. Ook BALANCE ROCK en DOUBLE ARCH mogen er zijn en al deze natuurverschijnselen maken diepe indruk. ARCHES NP is een hoogtepunt.

Aan alles komt een eind en om 3 uur verlaten we het park. We besluiten alvast een stuk van de route van morgen te rijden zodat de wind voor enige verfrissing kan zorgen, alhoewel , het is gewoon warme wind.. THE COLORADO RIVER BYWAY ( HGW 128 brengt ons in koninklijke stijl weg uit een STENEN TIJDPERK ( je) . 75 km kronkelt de COLORADO  door de zoveelste canyon en wij kronkelen mee. Halverwege kan ik de verleiding niet weerstaan en ondanks dat hij wat snel stroomt neem ik een koele duik tussen aan wederzijde honderd meter hoge rotswanden. Heb ik ook dat weer meegemaakt. Cisco, 1 huisje en verders een ghosttown, is het vermelden waard en uit het vlakke en woeste niets duikt de INTERSTATE 70 op. Die brengt ons een stuk back home.

De RV in FRUITA wordt het eindstation voor vandaag.

Het zal wel EAGLES worden.

TAKE IT EASY beter nog PEACEFUL EASY FEELING