In the dutch mountains

29 juli 2014 - Nederland, Colorado, Verenigde Staten

Vandaag de laatste dag om mooie dingen te bekijken en dat wordt ROCKY MOUNTAIN NATIONAL PARK. Om half zeven staan we langs ons bed want we gokken er op dat we wild gaan zien. De TRAIL RIDGE ROAD staat bekend als een van de mooiste en hoogste bergwegen van Amerika,dus niet voor niets in het schema gezet.

Het is al snel nadat we de park ingang zijn gepasseerd raak, de familie MULE DEER ( hert) komt rustig aan de linkerkant uit de greppel en steekt op haar gemak over, iets verder op is het helemaal raak, twee MOOSE ( soort Eland ) staan rustig op 10 meter te grazen en we kunnen volop foto's maken.
Dat foto's maken is toch een geweldige manier met zo,n digitaal ding. Als het nog met fotorolletjes was geweest dan hadden we een koffer apart nodig voor alle opslag. Langzaam kruipt de weg omhoog en net voor de top is het helemaal raak. Een hele kudde MULE DEER is relaxt aan het grazen, sommigen nog geen5 meter van de weg. We gaan er maar eens goed voor zitten en nemen er maar eens koffie en gebak bij. Lekker luxe van de natuur genieten, een van de velen voordelen van een camper. Alhoewel VAN MORRISON vooral over gebeurtenissen is Ierland zingt, is zijn song IN THE FORREST zeer toepasselijk voor zo,n zalige moment.

Nog nooit hebben we zo hoog met een auto gereden, ik denk zelfs niet geskied. 3713 meter en waarom het TRAIL RIDGE ROAD heet is ook duidelijk. Als je hoogtevrees hebt, moet je deze maar niet rijden. De schrijvers hebben niet gelogen het is ongekend imponerend hier boven. Borden geven aan dat de natuur " fragile " is en dat we daar met z,n allen goed mee omgaan. STING heeft een lied met deze titel FRAGILE , vanavond maar eens draaien. Jammer dat het boven geen echt foto weer is want het is behoorlijk bewolkt. Toch kunnen we nog wat Squirls ( eekhoorntjes ) en MARMOTS kieken en ook dat geeft plezier.Om aan te geven, hoe lang zo,n trip naar boven duurt. 3 1/2 uur voor 40 km. Door de bossen is het iets sneller zakken geblazen naar ESTES PARK.

Daar onder in de vallei zetten we koers naar onze voorlaatste geplande bestemming. NEDERLAND. Ja je ziet het goed,want bij het plannen van de reis zag ik bij toeval op de kaart het plaatsje Nederland bij Denver liggen. We zijn teveel toerist om dat dan niet te willen zien. 35 km is het nog door een bosgebied waarin her en der vakantie blokhutten staan, verder niets. Het weer brengt ons ook helemaal in Nederlandse stemming, het water komt met bakken naar beneden. CLOUDY van PAUL SIMON zingen we maar.

Daar ligt het dan, NEDERLAND. Een op eerste aanblik aardig vakantieplaatsje, voor de begrippen van de laatste 3 weken aardig groot. Het staat vol met kroegjes, eettentjes en winkeltjes en ze hebben er ook een echt mijnmuseum. We wilde er blijven slapen, maar de VVV is dicht en Internet werkt niet, dus een camping vinden gaat niet lukken. Een vriendelijke man legt uit hoe het plaatsje aan zijn wonderlijke naam komt. Heel vroeger was de mijnbouw in de omgeving van een Nederlands bedrijf en die vestigde het dorpje voor bewoning en vertier. Vandaar de kroegen. Nu is het een vakantie paradijsje voor de echte natuurliefhebbers die zig vooral schuilhouden in die blokhutten en die van bergen en vissen houden. Enigszins hippie achtig is het jonge volk wat het dorp bemenst, de jurken,broeken,haardracht uit de jaren zestig geeft een raar straatbeeld. Dat er ook nog iets anders gerookt wordt als sigaretten is de meeste ook wel aan te zien.

We besluiten niet te gaan zoeken en mede gezien het weer zetten we koers richting DENVER. Dat blijkt een goed besluit, want na een laatste 30 km door de BOUNDER CANYON is het na het passeren van dit stadje gedaan met de natuur. Op de Interstate komen we in een gigantische TRAFIC JAM en de laatste 40 km duren meer dan een uur. Aan de rand van AURORA ligt tegen de snelweg onze laatste campground. Een typische, want hij blijkt redelijk verwaarloosd en voor 99 % bezet door camperaars die als seizoenarbeiders hun geld hier verdienen. Marianne maakt van alle kladjes nog een perfecte maaltijd.

Wat kan ons het schelen dat het regent,morgenvroeg is het inpakken, 3 km naar de camperverhuurder en om 15.45 vertrek ons vliegtuig richting NEDERLAND.
We verlangen naar onze kinderen,kleine cowboys en cowgirl.
Zal op het vliegveld wel eens een overview proberen te maken van deze fantastische reis. Nu ben ik vooral moe, vanwege de lange dag,de velen indrukken,de grootte hoogte en .............de regen.

Er past maar een song bij deze dag. ( denk aan de bergen van NEDERLAND )
IN THE DUTCH MOUNTAINS van de NITS