Mojave Desert

14 september 2013 - Amargosa Valley, Verenigde Staten

We hebben de avond op zijn Amerikaans afgesloten. Twentyninepalms is een typische    Pleisterplaats in het niets. De eetgelegenheden gaan niet verder als de door mij zo verafschuwde bekende ketens als KFC-Jack in the box- Mac D ( god behoede Boxtel) etc. We besluiten naar BERTUS BURGER te gaan en na 5 minuten bestuderen van het bord bestellen we een # 5 en # 2. Medium,Large or Tall knauwt de robot achter de kassa. We snappen er niks van, want we willen de hamburger van de foto en die is groot genoeg. Hij bedoeld het drinken,want die is bij deze superstuntreclame voor niks. Doe maar Small plaag ik en dus krijgen we een medium beker ( van 3/4 liter) vol met ijsblokjes. Of we daar zo zelf maar wat cola tussen willen persen. Oké ( na afloop donderen wij 1liter ijsblokjes weg en zo gaat dat met miljoenen hier)

Toch vind ik het heerlijk om in dit soort tenten dit stukje Amerikaanse cultuur te bekijken. Dit volgevreten, energie verslindend  en over geregeld land is TOTALY MAD  Van dat laatste: Overal hangen bordjes; met hoeveel je in het zwembad mag,dat je eerst je mond moet spoelen voor je iemand mond op mond beademing geeft,dat je met je winkelkar rechts moet lopen en sorry moet zeggen als je iemand toch raakt ( wat ik altijd doe),step up ( 10 cm ) step up ( 10 cm) , be carefull " cofee is hot , be carefull " ice blocks are cold"  en dat rond kijken op eigen risico is en de meest maffe  zag tekst  in de lift. " het onderhoudsboek van deze lift kun je opvragen bij de hotelmanager" daar heb je tenminste wat aan,als het ding van 37 hoog naar beneden sodemietert. Kortom het land van de onbeperkte vrijheden, hangt vol met beperkingen.

Toch hebben we ondanks Marianne haar airco verkoudheid heerlijk geslapen, want goede bedden waar je met de hele ijshokeyclub in kunt rollebollen hebben ze wel. Bordje erbij: Pas op dat je er niet uitvalt.

We gaan ontbijten en dan op weg voor een lange rit door de MOJAVE DESERT.

En dat wordt er eentje vol met warme verrassingen.Wat een enorme vlakten,wat een kilometers lange rechte wegen ( stel je eens in Nedeland voor 40 km kaarsrecht). Dak er maar weer af en Crosby,s on the radio. " Teach your children" ( hebben we gedaan ) We zijn weer helemaal in ons element.

Bij Amboy worden we verast op twee treinen van een kilometer lang, een stukje ROUTE 66 en een prachtig oud plaatje van ROY,S CAFE . We glijden door de MOJAVE DESERT de weg is net een golfslagbad en we zijn blij als we een auto tegen komen. Wat is de wereld hier verlaten en groots.