Murm

20 juli 2014 - Hanksville, Utah, Verenigde Staten

Murm zijn we,murm van de zoveelste dag onbeschrijfelijk moois. Net als de geheugenkaartjes van het fototoestel en de back-up in de IPad zit ons geheugen vol. We hebben de grillige vormen en prachtige kleuren van Bryce nog maar net verlaten of komen in een weer heel andere rotswereld terecht. De weg tussen ESCALANTE en BOULDER komt in mijn top 5. Wat een vergezichten. Om de kilometer, stop ,kijk en klik. Het houdt niet op. Op zo,n prachtige plek drinken we koude koffie en eten we cinamon gebak ( kaneel ) Marianne zorgt goed voor mij. De plek is zo uit de film van " ONCE UPON IN A TIME IN THE WEST". Toch maar de iPad erbij gepakt en muziek van Ennio Morricone er bijgeplakt. ( ja ook die zit in mijn archief ). Terwijl CLINT EASTWOOD vanuit de verte toekijkt, zitten wij onvergetelijk te genieten.

Dan een nog niet meegemaakte wisseling in het landschap, na 60km rots zitten we ineens in een groen ( Zuid-Duitse ) heuvelwereld. De koeien met veel kalfjes grazen lekker vrij in het rond , plek genoeg. Na weer 50 km slingeren wisselt bij Torrey het zicht weer totaal. We draaien CAPITOL REEF NP binnen en knallen tegen een muur die zo ver als je kunt kijken ( en dat is ver) door het landschap slingert. Het is een gedeelte van de 160 km lange WATERPOCK FOLD. Een miljoenen jaren geleden ontstane breuk in de aarde. Weer imposant,200 meter hoog, roodbruin en de gekste vormen. 30 km vinden wij wel genoeg. Onder aan de rand van deze woestenij ligt ergens fruita,s campground, een groene oase met inderdaad fruitbomen. Toch besluiten we om verder te rijden. Het is nog vroeg en morgen wordt een lange rit.

Weer volgt 80 km woestenij en daarin zo af en toe een oude stacaravan of andere kleine bouwval. Steeds voorzien van een of twee auto,s ( dus bewoond) en veel wrakken. De Amerikaan ( zo behouden met het milieu denken wij , vergeet het maar) je krijgt een bon ( fine ) als je een sigaretten peuk weggooit,maar vaak is het landschap vergeven van de autowrakken e.d. ( waar de koe kapot gaat blijft hij staan).

We hebben nu duidelijk een veel rustiger stuk van UTAH,je bent blij dat je een auto tegen komt,soms een fietser bepakt en bezakt in deze eenzaamheid. Als je al een dorpje tegenkomt dan zijn het 3-5 of 10 huizen( das is een stad). Hoe vaak zeggen we, WIE ZOU HIER NOU WILLEN WONEN ( en waarom). Er is helmaal niets, boodschappen doen 40 km verder bij een tankstation en een lamp kopen,stoel,of handoeken 300 km verder in the Town.

we komen In HANKSVILLE , zo,n typische pleisterplaats na 150km niks. Tankstation,motelletje,restaurant en een RV park !!! Ziet er goed uit, kan honder man staan, maar we zijn de enigste,toch doen,want de volgende is 100km verder en we zijn     Murm. De avons valt, heerlijk warm, binnen een mum is het donker en dan volgt de laatste verrassing van de dag . Een sterrenhemel zoals nog nooit gezien, door de absolute donkerte hier ( geen lichtvervuiling) zie je duizend keer meer.

Daar zitten we dan samen heel stilletjes van te genieten, te wachten tot in Nederland onze zoon wakker wordt, hij is jarig ( sorry Sven dat we er weer niet bij zijn) . Na veel geprobeer hebben we contact.

Proficiat jongen, een Corona op jouw en in deze geweldige nacht

Katie Meluma.  THANK YOU STARS.   and more