Across the border - Bruce Springsteen day

5 augustus 2022 - Saint-Gabriel-de-Valcartier, Canada

Across the border-Bruce Springsteen day.

Ook hier is van die beren zien niks terecht gekomen. Ze moeten geen Nederlanders.

Vandaag is er een grote verplaatsing. Via de highways 93-91-55 trekken we naar het Canadese Quebec. De rit van 430 km verloopt soepel. Het is voor Nederlanders een niet voor te stellen  gevoel om zo over een snelweg te rijden. 3 Campers achter elkaar en verders vaak heel lang niemand. Aan weerszijde bos ,bos, bos. Lonneke,Sjoerd en Iris hebben de Moose gespot. ( zeg maar een eland)

Richting Canadese grens zit ik met lichte weemoed te denken dat dit wel eens het laatste stukje Amerika zal zijn wat ik zal zien. Marianne is niet zo,n fan en hoe het ook wend of keert, we worden een dagje ouder. Als het zo zou zijn, dan is het zo. 😔

Dan gaat door je hoofd wat je al die jaren hebt meegemaakt,gezien, ervaren en hoe dat je mening over dit land heeft gevormd.

Er trouwens niemand die dat beter kan omschrijven en in zijn songs laat horen als BRUCE SPRINGSTEEN. Als geen ander zingt hij over het dagelijkse leven van vooral de arbeidersklasse en ook over de misstanden die er in dit land zijn. Niet verwonderlijk dat hij mijn muzikale held is geworden.

Er is trouwens ook niemand die beter dat vreemde gevoel omschrijft, van wat er met je geest gebeurd tijdens zo,n lange rit op een verlaten en eindeloze Highway. Dat onbestemde gevoel van op weg zijn naar ??? Het heeft altijd in mij gezeten 🤔

Jaag vanavond iedereen de deur uit, zet de speakers weid open en luister naar Bruce’s zijn cd WESTERN STARS.

Luister ook eens naar Born in the USA-My Home Town- Born to run-  American Skin-Lucky Town - We take Care are own- Old Dan Tucker ( met mooie herinneringen aan Bert mijn maat )- Nevada- The River - The Promised land - The Gohst of Tom Joad en de absolute topper “ ACROSS THE BORDER “

De border. Daar zijn we nu, de grens  met Canada bij Stanstead.

BY AMERICA. 😞 😞😞😞

Hello Canada 🇨🇦,maar eerst nog wat getreuzel met met Arrive App. De Corona bewijzen moeten op nieuw geactiveerd worden volgens de douane beambte. Dat mag gelukkig Lonneke voor me doen als men inziet dat ik niet zo handig ben met al die moderne communicatie.

Welkom Canada 🇨🇦 of beter  gezegd Hello Quebec 🍁want volgens de inwoners van deze provincie “ de Québécois”   vormen zij wel een heel apart geheel in de Canadese federatie

En dat blijkt te kloppen vanaf nu is het gedaan met het Engels want sinds de Fransen hier een tijd hebben huisgehouden spreekt men hier Frans, zijn de namen Frans en is de sfeer Frans en hanteert men de Franse slag. ( maar daar kom ik later op terug) 😊

Vanaf de grens is het ook meteen een heel stuk drukker want de meesten Canadezen wonen in deze hoek van het immense land. ( Toronto, Montréal,Quebec city ) de laatste is de hoofdstad van de gelijknamige provincie en daar zijn we in een verders niet zo spannende rit naar op weg.

Wé settelen ons in het vlakbij de City gelegen vakantie park “ Vaccances Valcartier “ ( vlakbij betekend hier 40 km ), we worden stuntelig onthaald door het veel te jonge receptie personeel ( nog net geen groep acht )  dat meer moeite heeft met Engels dan Opa ( en dat wil wat zeggen 🥹)

We worden wel hartelijk onthaald door een paar miljoen vliegen ( maar dat is onze eigen schuld, wij wilde buiten leven ).

Kampvuur 🔥 aan, biertje, wijntje erbij. Dat is een goed tegen gif.

De volgende dag gaan we met dikke grijze wolken en een pakje regen ☔️ met z,n allen in 1 camper naar de City. Na nu blijkt is parkeren van zo,n ding bij de oude haven geen probleem als je ff CND 70 aftikt. 🏦 Dat zijn we intussen wel gewend en goed gemutst gaan we op pad.

Quebec City blijkt een zeer aangename verassing. Old Town ( gebouwd in zeg maar drie etages) is erg gezellig en uiterst sfeervol. Uiteraard Frans aandoend, maar toch met een heel andere twist. Heel knus,vrolijk,vriendelijk. Een mens wordt er zelfs op deze donkere dag heel blij van.

De kleintjes ook, want die racen 🏎 het ene na andere winkeltje in en uit. Wat gaat er allemaal in die kopjes om. Om de kooplust te beteugelen hadden 👵 👴een truck bedacht, iedereen krijgt iedere dag traktement en men zal dat over de vakantie moeten verdelen. De truck wordt niet helemaal nageleefd,want soms  worden andere bronnen ook aangeboord. 😟

We vergapen ons aan de mooie straatjes, pleintjes,muurschilderingen en gebouwen. Ik ga ze niet allemaal opnoemen maar twee springen er letterlijk en figuurlijk bovenuit. 🔝Het majestueuze Chateau Frontenac en Parliament Building. In deze laatste, zeg maar het Binnenhof van Quebec mogen we naar binnen ( net als in veel overheidsgebouwen in Noord Amerika). Wij ( maar vooral ook de kleintjes ) vergapen ons aan de bijna tweehonderd jaar oude pracht en praal en zien aan de gangen, bibliotheek en vergaderzalen dat hier belangrijke zaken gebeuren. 🤔

Moe van 10 km stappen en vooral moe van de fantastische indrukken die Quebec City ✅heeft gemaakt keren we huiswaarts en u raad het al 🔥🍻🥂

Vandaag hebben we een “ day off “ Oma slaapt uit, iedereen wordt trouwens heerlijk op zijn gemak wakker.

De kids mogen met hun ouders op deze heerlijke warme dag naar het nabijgelegen Waterparadijs. 🫧🫧🫧🫧🫧Een gigantisch buitenzwemgebeuren💦 met enge glijbanen en golfslag 🌊dingen. Die zijn gegarandeerd moe als ze thuis komen. 😔

Opa en Oma hebben vrij en genieten van een heerlijk rustig dagje. ☕️🧁

De wolken en regen ☔️ van gisteren zijn weg de zon 🌞 is terug.

HELLO SUNSHINE. BRUCE.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rob:
    6 augustus 2022
    Leuk te lezen hoe het daar gaat. Wij hebben gelukkig de kermis die vandaag start. Een song die van toepassing is: Ons moeder zeej van Jan Biggel.
    Veel plezier !
  2. Michaél:
    Maar Rob. Kende um al van buiten 😉
  3. Bernard:
    6 augustus 2022
    Nou is weer een heel nieuwe beleving als je Canada inrijd hè
    Maar fijn dat jullie er allemaal zo van genieten
    En een rustdagje is ook fijn hè,even relaxen met z’n tweetjes
    Groetjes Jose en bernard
  4. Michaél:
    Het is super leuk. Groetjes
  5. Theo:
    6 augustus 2022
    Twee landen grenzend aan elkaar en toch zo verschillend. Het bravour van de usa en de rust van de Canadees.
  6. Anny Van der pasch:
    6 augustus 2022
    Dank je voor je mooie reisverhalen.
    Maak mooie dingen mee en geniet!!
  7. Michaél:
    Groetjes 💋
  8. Anita Wouters:
    6 augustus 2022
    Geweldig; mijmeren, bos, bos, bos en the boss, the boss, the boss! Mag ik er nog één aan toe voegen: ‘No Surrender’.
  9. Michaél:
    Doe ik NOOIT.
  10. Ale:
    6 augustus 2022
    Michael, je schrijft dat zo’n lange monotone rit op schijnbaar eindeloze en lege wegen, jou het onbestemde gevoel geeft dat je ergens naar op weg bent en je weet niet naar waar.
    Het stamt wellicht nog uit de tijd, lang geleden, dat wij mannen vrij over de aarde zwierven met de vrouwen en kinderen in optocht achter ons aan.
    Toch mooi dat zo’n vakantiereis een mens tot diepe inzichten kan brengen. Het kost weliswaar wat meer dan een psycholoog, maar is wel veel leuker.
  11. Michaél:
    😉🙂
  12. Wilma van der heijden:
    7 augustus 2022
    Ik geniet van jullie verhalen, een familiereis die jullie zo met elkaar verbindt. Zoveel indrukken opdoen. Wauw. 😉🥰
  13. Anne-Marie Wouters:
    11 augustus 2022
    Lichte weemoed... lees ik; je bent nooit te oud om te reizen zolang de gezondheid het toelaat. Mooie verhalen, prachtige muziek wederom genieten hier aan het thuisfront. :)