Walvissen,Dolfijnen en Zeehonden

15 februari 2016 - Kaikoura - Dolphin Encounter, Nieuw-Zeeland

Walvissen,Dolfijnen en Zeehonden.

Het prachtige ochtend weer nodigt uit om de tafel en stoelen aan de rand van het water te zetten. ( toch mijn favoriete plekje ). Hier doen we ons ontbijtje. Het is zondag en geheel volgens onze opvoeding besluiten we om vandaag niks te doen. Het kan eenvoudig ook omdat we voor liggen op ons oorspronkelijke reisplan.
Nou helemaal niks is ook niet waar. We wandelen naar Kaikoura dorp en dat blijkt meteen een alleraardigst verblijfsplekje te zijn. jong en oud flaneert al vroeg of zit te ontbijten met !!!! Jawel een pot bier. Twee gasten spelen ( ontiegelijk goed ) Neil Young muziek. We doen wat winkeltjes en stuiten bij de VVV op de " whale watching info". We hadden het er al lang over gehad en besluiten ....Dat gaan we morgenvroeg het eerste werk doen. Voor vandaag zetten we de camper aan het strand en gaan genieten van de turquoise vlakte voor ons en natuurlijk is het Marianne die aan het einder een peloton dolfijnen ziet voorbij springen. Verrekijker er bij, we hebben de hele dag voor onszelf en de Oceaan.

Toch heeft deze dag ook een trieste rand als je via de moderne berichtgeving hoort dat in Nederland een goede bekende en zeer jong mens veel te vroeg is overleden.
" The facts of our mysterious live " Dan beseffen we maar eens te meer wat een geluk wij hebben, dat wij dit alles weer samen mogen mee maken. René en familie wij draaien DIE plaat, die jij op dat bijzondere moment liet draaien nu ook, MAGIC van COLDPLAY. Sterkte daar allemaal, we zijn in gedachten bij jullie.

Poeh,de avond valt en het geluid van de golven komen toch anders over. Nog maar een COLDPLAY song voor het slapen gaan. Om bij na te denken YELLOW.

Maar ook de morgen komt gelukkig weer, 6 uur gaat de wekker, hoe zo vakantie !
Eerste voordeel van vroeg op staan aan de oostkust is dat je kunt beginnen met een gouden zonsopkomst. ( dat is dan weer iets anders als al die prachtige " sunsets" )
Met de bus worden we naar het haventje gebracht en gaan we met zo,n 50 man aan boord van een sight seeing vessel. Het ding knalt meteen met super snelheid door de golven en die gaan deze morgen best wel stevig te keer. Na 20 minuten hotseknotse komt hij tot bedaren en dat is maar goed ook, want het begint een beetje te rommelen van binnen. Big Maori John kan echter geen " sperme whale " vinden en hup, gassen maar weer.
De tweede keer is het raak en daar ligt dan zo,n gigant echt vlak voor je neus.Dat moet je dan wel als gedeeltelijk zien beschouwen, want Wally de Walvis ligt aardig stil en dus voor slechts een klein gedeelte boven water. Maar toch is het een bijzonder moment voor twee mensen die nooit meer dan  een snoek van 30 cm hebben gezien.
Nu gaat hij duiken roept de gids en let op de staart. En ja hoor daar gaat hij, maar de staart erop klikken dat valt niet zo mee. Het imponeert te veel. Meneer blijft weer 45 minuten onder water, dus wij gaan op zoek naar de volgende. Deze niet te vergeten sessie herhaalt zich nog 2 keer en ja hoor," de staart staat erop.

Dan volgt weer een speed run naar het mooiste wat we van nabij van moeder natuur hebben mogen zien. De boot legt zich stil tussen honderden dolfijnen. Vrolijk spartelen die pracht beesten alle kanten op .De ene salto naar de andere en dat allemaal zowat binnen handbereik. Als de boot zachtjes aanzet om naar de volgende plek te gaan, zwemmen die flippers langs boord om het hardst mee. Helemaal te gek. En als er dan ook nog een majestueuze albatros over zweeft, weet je als mens helemaal niet meer wat je moet voelen.

Na 2 uur staan we weer met beide benen op de vaste grond en dat is maar goed ook want de maag ligt toch wel een beetje over hoop. Maar wat was het dit alles waard.
Na flink wat koffie en foto,s seinen ( omdat hier de internet goed is ) komen we weer een beetje bij. Kaikoura was eens een vervallen plaats maar werd door 2 Maori families  gered, deze namen een hypotheek op hun huisje en kochten een boot waarmee zij de toen schaarse toeristen naar walvissen lieten kijken. Nu varen er dagelijks 6 luxe versies af en aan en vliegen er ook nog eens helikopters om dit super schouwspel van de natuur te bekijken. Kaikoura vaart er duidelijk wel bij,want het is een alleraardigst plaatsje waar ik best zou willen wonen. ( als niet  ......)
Echter de reis gaat verder. Bij Ohau point zetten we de picknick tafel uit en onder het nuttigen van een stevige bak soep genieten we van een gratis show van zo,n honderd zeehonden die beneden ons allerlei streken uithalen die een mens ook doet. Van lekker luieren in de zon, tot stoeien met elkaar en ...... bekvechten toe. Wat zij wel kunnen en wij mensen wat minder snel, is om de haverklap een lekkere duik nemen om af te koelen. Stilletjes genieten we voor de tweede keer deze morgen van ongekend natuur spektakel. Wat een film.

Voor deze koninklijke morgen blijven we bij COLDPLAY en wat dacht je van PARADISE

Even een zijsprongetje. We merken dat velen het fijn vinden om mee te reizen. Dat vinden wij ook leuk. Waarom ik schrijf dat weten jullie. ( dat is om niet te vergeten ) maar het is wel geinig zo en ........ We voelen ons dichtbij. Zo hoorden we bezorgdheid vanuit Nederland omtrent een aardbeving gisteren in Christchurch. Weer, zou je dan zeggen want die verschrikkelijke van 5 jaar geleden heb ik al enigszins beschreven. Nu blijkt het 5.9 te zijn geweest en met het episch centrum zo,n 15 km ten oosten van Christchurch in de oceaan. Wij zaten er zo,n honderd kilometer vandaan, Niks gezien, niemand gehoord. Iedereen blijft er hier kennelijk relaxt onder. Wij stonden met de wielen aan het strand ,maar goed dat er geen vloedgolfje van gekomen is. Ik neem het ook maar zo als men het kennelijk hier doet. Als het komt,dan is het niet tegen te houden.

Waar kun je zo maar 50 km langs ongerepte en fascinerende kust rijden en waar slaat het uitzicht in 10 minuten om van zee naar giga wijngaarden. Wat een omschakeling in atmosfeer. Wel, in de buurt van Blenheim zitten we midden in het Marlborough wijn gebied. Een streek die ook veel,super goede wijnen naar Nederland exporteert. Proeven doen we (nog ) niet want we moeten nog een klein stukje rijden en dan zijn we op onze eindbestemming op het Zuidereiland. We liggen een dag voor op schema, dus morgen doen we het weer lekker kalm aan en overmorgen vroeg vertrekt de Ferry naar de volgende vakantie.

We zitten nu op een leuke Frans aandoende kleine  camping in Picton en hebben net een fles wijn leeg getutterd met een wat ouder stel uit Napier dat honderd uit vertelt over hoe mooi hun land wel is. We geven aan;;;;;;;;; Het daar allang over eens te zijn.

De sterren staan er weer, nog een keer COLDPLAY kan wel voor het slapen gaan.
A SKY FULL OF STARS.

1. Rien Mulders:
    16 februari 2016
    Misschien wat laat en zit je nu al in Wellington. Bij vertrek uit Picton bij een blauwe lucht... schitterend om de fjord(sound) uit te varen. Camera bij de hand!!!