Sunrise

22 juli 2014 - Durango, Colorado, Verenigde Staten

Crazy Horse mocht dan een dappere Indiaanse strijder zijn geweest. ( trouwens in het verre verleden ook een bekende kroeg in Schijndel ) Maar wij zijn dat ook. 4.45 uur gaat de wekker,we gaan met de jeep op Sunrise tour door Monument Valley. Nu we toch hier zijn. Op dit vroege uur gaan nog 4 mensen mee, 3 Brabanders uit de buurt en 1 Fransman.Weet je meteen waar de echte di hards vandaan komen Emilio is onze guide en brengt ons naar de rand van het park. Daar wachten we de zonsopkomst af. Langzaam kleurt de verre horizon oranje en dan om 6.18 komt het eerste sprietje zonlicht tussen de monumentale rotsen naar boven.in meer dan een opzicht een MAGIC MOMENT. Het zoveelste hoogtepunt op onze reizen. Zachtjes neurie ik SUNRISE van NORAH JONES. Emilio brengt ons langs de rotsformaties ,die in volstrekt verschillende vormen op deze hoogvlakte zijn neergekwakt. Hij vertelt ons veel ( wat ik niet allemaal ga onthouden),en wijst vooral op de figuren die je kunt ontdekken, iets wat Marianne overigens al jaren goed kan. Emilio is een NAVAJO INDIAN en komt uit de nabije omgeving, hij moest van zijn moeder naar de Native highschool, dichtst bijzijnde,in Flagstaff , 300 km verder, zo gaat dat hier.Zo,n 3 uur hobbelen we rond in het park en weer zijn we geïmponeerd hoe dit allemaal zo maar kan. In het begin van mijn reisverhaal gaf ik aan dat de hoofdtitel niet klopte,er hoorde INDIANS bij te staan. Uit respect voor deze eerste bewoners ( zo,n 5000 jaar geleden waren zeer al, zet ik ze in de titel voor COWBOYS AND CANYONS.
Terug nemen we een frisse douche en hop op naar het volgende adres.
Dat wordt best een zware rit,bijna rechte en golvende wegen, de zon weer hoog en niets dan dessert,dessert,dessert. Bijna 200km lang. De enigste stop die we maken is bij FOUR CORNERS. Precies op het geografische punt waar de Staten Colorado,New Mexico,Arizona en Utah bij elkaar komen hebben de Amerikanen een monumentje gemaakt. Laten het nou ook de 4 Staten zijn die we op deze reis aandoen,dus even fotootje nemen.
We rijden COLORADO weer binnen en langzaam zie je het gebied groener worden, je ziet het ook aan de reclameteksten langs de weg. De cowboy western teksten nemen het over. Na Cortez wordt het ook heuvel en bergachtiger. In DURANGO wanen we ons in Oostenrijk. De camping aan het riviertje met bergzicht is snel gevonden en terwijl ik met een nieuwe methode ( geleerd van de dame uit Berlicum vanmorgen) dit reisverhaal zit te tikken legt Marianne hem om.
Het was een vermoeiende, maar weer een bijzondere dag.
Hier past CAT STEVENS wel bij ( ja ik heb ze nog alle smaken van heel vroeger).
MOONSHADOW en MORNING HAS BROKEN ( omdat de dag zo bijzonder begon),