De medina van Fes

12 november 2012 - Fez, Marokko

Heerlijk geslapen in het grootste bed ooit gehad. Op naar het restaurant voor een koninklijk ontbijt. Wat een uitzicht en wat een vriendelijke mensen.

Om half elf kwam Mohamed himself compleet in Marokkans tenue. Hij zou ons veilig door de oude binnenstad leiden. Eerst even zeggen wat we niet wilde ( we hebben immers wat ervaring denken we) , geen verplichte shopping en geen musea, maar dat vond hij niet zo leuk. Iedere goedgekeurde gids moet zijn verplichte bestanddeel toeristische verkoop proberen te slijten.  We begonnen bij een keramiekfabriek waar ze prachtige dingen maakte,we lieten ssnel blijken dat we niets wilde kopen,dus waren we daar zo klaar.

Toen met onze Renault Symbol naar de Medina. Mohamed loodste ons behendig naar een parkeerplekje en vandaar begon onze slentertocht door de smalle steegjes. Een gekrioel van mensen en honderden zo niet duizenden winkeltjes. Je snapt niet dat iemand zijn geld kan verdienen want het is veel van het zelfde. We waande ons honderd jaar terug ( ook al weten we dat niet ) zo primitief is alles. Mohamed loodste ons nog een keer of 4 in zo,n commerciële atractie, tapijten, parfum, leer. Overal waren we zo klaar want we lieten als ervaren toeristen steeds sneller beleefd merken dat we niks kopen.

Toch zagen we veel interessante zaken zoals prachtige gebouwen en mozaïek en zonder gids zie je dit niet en nog sterker ,je komt er nooit meer uit, zo,n doolhof is het.Uiteraard wist Mohamed een leuk restaurant en inderdaad het eten was goed en naar zijn zeggen veilig en dat kan je niet gauw zeggen want  stalletjes blinken niet uit in hygiëne.  Als laatste kwamen we bij de leerlooierswijk,zelden zo,n vieze troep gezien. In grootte lemen bakken staan mensen in de drab huiden te wassen of te verven met allerlei enge kleurstoffen. Al de spoeltroep hup zo de rivier in en dat naar de Middellandse zee. Moest je bij ons eens proberen,maar wel amazing om te zien. Nog heerlijke koffie gedronken, de vriendelijke Mohamed nog vriendelijker bedankt met 400 dirham en moe en voldaan in bad.

Toch maar lekker blijven eten in ons koninklijk paleis. We gaven te kennen,dat we alleen maar een voorgerecht zouden nemen en misschien nog een dessert. Het eten was in overvloed en geweldig lekker. We besloten het nagerecht bij een glas wijn te houden. Toen kwam Mister Farjah himself ( de owner) . Hij maakte een meer dan vriendelijke babbel en vertelde ol passie over zijn hotel dat in Maart was geopend. Het personeel wat hij opleiden werkte niet in een hotel maar in een paleis en dat moesten de gasten voelen . De daad bij het woord volgend bood hij ons de wijn aan en stond hij erop dat we ook het dessert van hem aan moesten nemen. Geweldig wat een gastvrijheid.

Op onze suite hebben we nog heerlijk nagebuikt, vroeg slapen, want morgen wordt erlangde reiswagen.