These are the day,s

6 augustus 2022 - Tadoussac, Canada

Onbenullige zaken 🙂

Ik kan me op een camping heerlijk met niks doen bezig houden.

Beetje mensen en hun doen en laten volgen vind ik het leukst. Terwijl de kids gisteren naar het zwemparadijs waren zaten 👴 👵 lekker in hun luie stoel voor de camper.

Het is vrijdag en op deze super grote ( en toch niet te drukke )camping is het een komen en gaan. Voor ons worden de angstaanjagende dikke pick-ups weer voor de enorme caravans gezet. De handel word ingepakt.  Waar zouden ze naar toe gaan. ??? Naar 🏠 ❓❓❓, einde van een heerlijke tijd. Of ❓❓❓toch verder naar een nieuwe plek, een nieuw avontuur. Vooral voor kinderen moet dat geweldig zijn. 🤡👽🎃👹

Nog geen twee uur na de uitstroom, 🕚staat op de oprijlaan voor de camping al weer een lange stoet. Instroom tijd. 🕑

Aan de ene kant van ons  komt zo,n enorme BBA bus 🚌 te staan, een man van mijn leeftijd stapt uit, rap gevolgd door 3 kleine snuiters ( nog een 👴 dus ). Niet kort daarna komen 2 gevaartes met pick-up aan de andere kant van ons. Behendig steken de stevige jongelui ( formaat Sven ) met enige hulp van wat vrouwelijk geschreeuw de  10 mtr lange caravans achteruit op hun plek. Nog meer kinderen eruit en ook die horen bij de opa 👴 en oma 👵 van de bus. Ook die willen en kunnen genieten van hun kroost.

Maar ‼️zoef  weg zijn die , net als die van ons. Een camping 🏕 is een paradijs voor kids.

Of het niet gekker kan passeert daarna zo,n enorme vrachtwagen 🚛 truck, die normaal voor zo,n  super Jumbo oplegger staat. Brian is zzp trucker en heeft zijn gevaarte nu gewoon voor zijn caravan gezet. Ook hij steekt hem ( uiteraard ) mooi op zijn plek. Hij glundert omdat ik verbaasd sta te kijken. We maken een praatje en ik leg hem uit dat zoiets in Europa toch echt onmogelijk is. Hij glundert nog meer. Mooi toch. 😀

Moeders 👩pakken de jongste in de kinderwagen👶en gaan de camping verkennen , vaders 👨sluiten alles aan,( wat hier niet moeilijk is want alles zit precies op de meter ) de koelkast werkt, dus pakken zij het eerste pilsje 🍺 wat ze na een jaar hard werken zo verdiend hebben. Heerlijk toch. 😀

Nog zo iets onbelangrijks. In de meeste Staten van USA en Canada heb je aparte “ liquid stores “ Alleen in die winkel kan je alcoholische dranken kopen. Ik ( 70 ) moest me vanmiddag legitimeren 🔞, maar wel aan een snottert van misschien 10 die achter de kassa stond. 😀

Ff over tanken, een niet onbelangrijke factor als je wilt reizen. In de USA 🇺🇸werken ze met gallons ( 3,8 liter ) en kost een liter ongeveer € 1,20 in Canada 🇨🇦pakweg € 1,50. Onze campers kunnen pakweg 175 liter tanken, tanken duurt een kwartier en we rijden pakweg 1 op 4 dus ‼️‼️de Rabobank rijd gewoon met ons mee. ( die zijn altijd al dichtbij gebleven )

- 6mtr wc papier heb je hier nodig wil je niet met je vinger in je gat uitkomen 😂

Hout 🪵

Ik heb al eerder vermeld, vuurtje stoken is ( ook in Canada 🍁) nationale sport. Iedere camper is ook uitgerust met een 🪓 Dan  heb je natuurlijk wel 🪵 nodig. Overal langs de weg hebben slimmeriken tentjes staan waar een bussel hout wat goedkoper is als in de camping winkel. Laten we zeggen 10 ipv van 12 CND. Vanmiddag, toen ik aan laden was maakte ik een praatje met de verkoper / eigenaar.  Vriendelijk informeerde hij waar ik vandaan kwam. Nederland Ooh Nederland 🇳🇱, daar is toch echt van alles mis, ZEI HIJ.

Hij volgde de boerenopstand op de voet.

Hoe komt dat vroeg hij belangstellend.

Klopt zeg ik,we hebben een groot probleem. We hebben in ons kleine landje vele zaken knap uit de klauw laten lopen.

We leven met 17 miljoen mensen op een stukje grond dat 3 duizend keer kleiner is als Canada. Boeren die willen boeren, burgers die willen wonen, Industrie en handel die ongebreideld wil expanderen, Wij, die overal willen kamperen, pechvogels die willen migreren, zelfs wolven die willen meeprofiteren , bomen die willen groeien en hei die wil bloeien.

Dat gaat allemaal niet meer samen in ons landje. We zijn te klein voor dit alles.

De man fronste ( hij was kippen boer 🐔 en zei “ come to Canada, we have plenty of space “.

Was het maar zo makkelijk.

En toch, met de kennis van een zeventiger van nu 🤔

Als ik 40 jaar jonger was “ I GO “  Terecht zegt Marianne dat dit een onzinnige gedachte is , je kunt met de kennis van nu de tijd niet terugdraaien.

Maar toch denk ik, Nederland wordt een gekrompen en bekrompen land. 😔

De Jeugd van tegenwoordig.

Dat zo,n campertrip met 3 gezinnen niet continu koek en ei is hadden we van te voren al ingecalculeerd en daar moet je ook eerlijk over schrijven ✍️ Onze jongsten hebben kennelijk niet de ausdauer die wij hebben meegekregen. Lopen in een gekoelde shoppingmall wil ( vanwege al het glinsterende geluk wat ligt te wachten ) nog wel lukken. Maar in de hitte van vandaag naar een kerk, oude watermolen of watervalletje kijken. Dat was een hele opoffering vandaag. Nou had 👴 deze stop niet zo best voorbereid en viel Sagunay behoorlijk tegen, maar toch, vandaag was de jeugd een minpuntje.

Gelukkig zijn we allemaal kinderen en vergeten we snel. 🪓🪵🔥🍺🍷🎼

Ook op deze camping in Tadoussac heerst bij al die kampvuurtjes een vredige sfeer. Wij doen hier weer vrolijk aan mee.

vol verwachting kijken we uit naar vannacht ❓❓❓❓en …… morgenvroeg

THESE ARE THE DAYS van VAN MORRISON kan wel voor deze dag

groetjes

1. Wilma van der heijden:
    7 augustus 2022
    Wat is het toch mooi om met je hele gezin on tour te zijn. Herinneringen voor het hele leven en om samen op terug te kijken. Nog heel veel leesplezier. 🥰
  2. Jo en Lin:
    8 augustus 2022
    Het blijft leuk om je verhalen te lezen, en de foto's te zien.
    Groetjes