Rodeo and More

25 juli 2014 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Als je bereid bent om niet alleen de gebaande wegen ( toeristische routes) te nemen, komt het onverwachte je vaak tegemoet.Wij doen dat vaak,binnenwegen nemen waar je het gevoel krijgt dat je de enigste bezoeker bent sinds jaren, waar je wat van de normale leefomstandigheden kunt proeven.

De regen is ergens in de nacht gestopt en we trekken er vroeg op uit. OURAY is een wat geciviliseerde uitgave van Silverton. Lange en brede hoofdstraat waarin alles te doen is en twee dezelfde onverharde parallelwegen. De paarden en koetsen zijn vervangen door ander materieel. De moderne cowboy rijd op iron horses,in een 4wd jeep, een quad of off the road motor. Ze zijn er hier al vroeg en in grote getallen aanwezig. Off the road is een populaire bezigheid voor de Amerikaan en hier zijn paden en canyons genoeg.

Bij RIDGEWAY komt de eerste verassing,een onooglijke puinhoop nodigt toch uit om even te kijken. Het blijkt een Old western straatje te zijn. Onder een veranda roept een man " open the gate, please come in ' Schoorvoetend doen we het, de man is een wat geflipte vogel en tezamen met wat lotgenoten runnen zij deze vrijstaat van Old Western rotzooi. We mogen overal binnenlopen maar houden vanwege de rotzooi toch enige reserve.Toch geinig zo,n hippie enclave in de wildernis en we doen een " tip in the Bucket"

Langzaam glijden we zo verder door het groene gebied, naast ons meandert de SAN MIGUEL RIVER tientallen kilometers mee,hij haalt zijn onuitputtelijke water uit de omliggende bergen waar we de laatste sneeuwresten nog zien liggen. Eind September komt hier al de nieuwe lading. Daar waar je iets ziet wat op een huis moet lijken, zie je autowrakken, van elk decennia staat er wel een en dat gaat ver terug. In een gehucht van 100 huizen zien we ook 2 liquer stores naast elkaar. Als je hier zou wonen zou je wel aan de drank raken denken wij. ( en zij wellicht ook ) . Geen wonder dat de weg hier naar toe " Last dollar road " heette.
NORWOOD heet het gehucht en al we het uitrijden wacht ons de volgende verassing.

RODEO:
Vrijdagmorgen 10 uur en volop bal. Uit de hele SAN MIGUEL VALLEY zijn de nieuwe cowboy,s er op uitgetrokken. Jong en oud, met hun immense Pick- ups met dito koelboxen en hun Paardentrailers. Het is hun jaarfeest. Een uurtje proeven we de trotse sfeer van deze farmer families,zien catle driving, bull catching, bull riding enz. Stoere Cowboy,s en Girls en ook de jongste doen vol overgave mee, zij doen het met een wat kleiner dier. " Catch the gaot " HOWDEE klinkt het als ze vol overgave de lasso om de poten van het beest hebben gegooid.Uit de speakers klinkt het snelle geknauwde Engels ( niks van te verstaan), dit afgewisseld met onvervalste Country krakers die we ook niet kennen. Hebben we ook dit western sfeertje van het echte platteland mee kunnen maken.
Het Amerikaanse boeren leven trekt nog een tijd aan ons voorbij,het lijkt zo te zien toch vooral bikkelen. ( wie wil verhuizen, er staan er nog te koop )

Het gebied wordt weer onherbergzamer en woester. We hebben bepaald geen spijt van dit 3 daagse uitstapje in deze groen uitlopers van de echte Rocky Mountains, maar komen nu weer terug in rood,bruin en gele rotsen. Ook het lampje van de benzine is inmiddels geel, dat wordt knijpen als de TomTom het juist ziet. Nog 60 km.tot Moab

De volgende verassing zijn een stuk of 5 steenarenden die majestueus over de weg zeilen. Dode SQUIRRELS zijn hun prooi. Camper stil midden op de weg en een kwartiertje koekeloeren. ( komt toen niemand) LA SAL dient zich aan, een handelspost met een winkeltje, 2 huizen, een kerk en !!!!!!! een oude verroeste benzinepomp. Doet hij het vraag ik in mijn beste engels, ja hoor een beetje aanzwengelen, wat wachten, maar daarna komt het goed.That,s what we needed.

Daar is MOAB ( en goed dat we eerder in dat gehucht getankt hebben, anders had ik dit nu nog niet kunnen schrijven) Een druk oud uraniummijn stadje dat nu leeft van het toerisme van de nabije parken. Daarover morgen meer, want onze camping heeft een bubbel en zwembad en daar zoeken we lang en lekker verkoeling. We gaan niet naar het stadje uit eten,want wat is er mooier dan hier buiten de ondergaande zon af te wachten.

Fles Rolling Rock erbij en onze eigen country star te draaien. Zouden ze die hier kennen.

ILSE DE LANGE EN WAYLON
SO INCREDIBLE- MIRACLE- PUZZLE ME-CALM AFTER THE STORM
Country van de lage landen.