Teach your children

12 augustus 2022 - Toronto Pearson International Airport, Canada

Teach your children.

Daar zitten we dan,Tijn,Daan en ik bij de Nicolston Dam aan het Nottawasaga riviertje.  Na al dat rijden  een oase van sfeer en rust en vlak bij het inlever punt van de camper. ( maar dat is voor morgen). Na 5 minuten hebben de boys al beet ( een kleine Karper ). Voor beide ( maar zeker voor Tijn ) is het een heerlijke vorm van rust, die ze soms ook hard nodig hebben, want ze kunnen er wat van. Het is maar goed dat we deze camping niet als eerste hebben gekozen want dan was Tijn nooit mee verder gegaan zo fijn vind hij het. Opa René, super dat je hem dat  🎣hebt geleerd 👍

Eerst even iets over dat schrijven van mij. Ook al zit het vol vouten 😊 ik doe het om verschillende redenen. Het is vaak een rustpuntje om de indrukken van de dag te verwerken. Het is een draadje met jullie, ons thuisfront, het is ook om na te genieten en later ( als het wat minder word ) mijn geheugen weer op te frissen. Ook vanaf hier een dank aan Bart onze buurjongen die op het huis en de vissen heeft gepast. 👍We komen eraan jongen. We gaan straks de lucht in.

De laatste etappe van Montréal naar hier ging zeer voortvarend 637 km legde we af in 8 uur. Niets dan Highway met aan het begin ( bij Montréal) en op het laatst ( rond Toronto) vooral weer verbazing over de 5-8 rijen dikke verkeersstromen ( waar we uiteraard ook aan bijdragen maar wat je ook doet denken, wat is dat met de mooie wereld toch geworden.) 🧐

We sluiten het autorijden bijna af. Opa had 3750 uitgepuzzeld, 3670 km  is het geworden.( dan kun je wat 😇);Misschien was het een beetje teveel van het goede, maar we wilde van ieder een wens vervullen. Een goede planning van wat je wilt zien, waar je wilt slapen en hoe je gaat rijden is zeker als je met 3 gezinnen bent in dit grootse land onontbeerlijk. Als je met tweetjes rondtrekt is het geen enkel probleem, overal is plek genoeg want een van de meest opvallende dingen aan deze reis is “ het was nergens druk “. ( waar zijn al die mensen gebleven ? ) Eigenlijk is de reis magnifiek verlopen en gedrieën pakken we een biertje op de goede afloop. ( moet nogal raar zijn als het morgen de laatste 15 km toch fout gaat.)

Wat kan je in 3 weken rondreizen veel ZIEN,BELEVEN, ERVAREN

ZIEN en BELEVEN

We zagen 3 wereldsteden;  met een extra sterretje voor het sfeervolle Quebec City en de CN tower van Toronto - we toerde door de wijngaarden en voelde de indrukwekkende Niagara Falls - we waren even terug in onze sixties op de Woodstock grounds - we reden door de mooie natuur en heerlijke dorpjes van de Berkshires en White Mountains - we zagen het huis van Theodor en Eleanor Roosevelt - we waaide bijna van Mount Washington - we zagen honderden schitterende riviertjes en duizenden meertjes- we sjouwde door supermarkten, tankstations en Liquid stores 😂- bos,bos,bos, heel veel bos - De kinderen leefde zich uit in een fantastisch waterparadijs - We dineerde in een ronddraaiend restaurant op 200 mtr hoogte - we zagen GEEN MOOSE OF BEAR ,maar !!!!!! We zagen WEL 🐳WALVISSEN ( sorry Ale, zo heten ze toch echt  😉)  - We wandelden door kloven en bos - We fietsten door een wereldstad en !!!! over een F1 circuit.                                                                                                               We hadden over het algemeen heerlijk weer - we zwommen in riviertjes en grote bubbelbaden - we stookte gezellig vuurtjes op telkens een andere camping en hielden van lekker BBQen, biertjes en wijntjes drinken ( camping life optima forma ) .

Misschien zagen we wel veel teveel voor wat een kinderhoofdje of zelf dat van ons ouderen en oudjes  in 3 weken kunnen verwerken. We denken dat het wel zal beklijven en hopen dat ze over heel veel jaren nog eens zullen zeggen. “ weet je nog in de zomer van 2022 waren we ook hier met Opa en Oma

ERVAREN

En nu het belangrijkste van deze gedroomde reis.                                           Je kent elkaar natuurlijk door en door, we zijn tenslotte  één familie, maar zo lang met zijn allen weer dicht samenzijn is toch iets anders.                                   Ging dat dan 3 weken allemaal goed ? 🤔.         Nee, echt niet !                        Er waren best wel wat verwonderingen voor ons als oudjes als je zo intensief het doen en laten van je kroost weer volgt.        “ Times are changing“, maar soms gaat die verandering in onze ogen wat te snel. Het hoort waarschijnlijk bij het ouder worden, al blijft er ook het vertrouwen dat allemaal wel goed komt met onze nazaten.

We hebben veel gebuurt,gelachen,heel veel gegeten,een beetje gedronken en het allerbelangrijkste: Heel veel tijd gehad met en voor elkaar.

Als Opa en Oma voelen we dan ook we vooral,blijdschap, voldoening en trots dat je dit nu nog op deze manier mocht meemaken. Het was in een woord GEWELDIG

Als je deze wonderlijke beleving  nu zo overschouwt zijn er twee liedjes ( met een emotioneel tintje ) die wat mij betreft heel toepasselijk zijn.

Het eerste liedje is voor Oma, zij kookte,bakte  en organiseerde weer als vanouds voor haar kroost. Was terecht soms streng maar altijd zorgzaam en deed dat met veel liefde. Zij weet ook als geen ander wat reizen voor mij betekent en is vervult van stille trots dat WE HET SAMEN ZO GEDAAN HEBBEN . Een dikke kus Oma, van ons allemaal. ❤️💋

Er is een nummer die mijn gevoel voor Oma meesterlijk overbrengt.

MARK KNOPFLER en RUTH MOODY met WHEREVER I GO.

Tot slot: voor onze kinderen en kleinkinderen. Deze reis was onze grote droom en het is een groot voorrecht dat we dit met zijn allen mochten en konden ondergaan. We hopen en vertrouwen dat het lang beklijft. Reizen maakt je innovatief en creatief,vraagt geduld en samenwerking, geeft je doorzetting en aanpassingsvermogen , geeft als je goed kijkt andere inzichten op de wereld, geeft vooral VEEL PLEZIER. En !!!  Het houd je jong.

Je  weet niet of je als ouders de belangrijke dingen van het leven wel goed hebt overgebracht aan je nazaten,maar een ding weet ik echter wel.                                     REIZEN, MET ALLES WAT ER BIJ KOMT KIJKEN :                                                   DAT HEBBEN WE JULLIE WEL DEGELIJK GOED GELEERD.

We hopen dan ook,dat jullie nog heel lang met een zelfde kijk de wereld af struinen.

EN ……… GENIET ELKE DAG want de reis is maar kort.

Terug naar Woodstock,terug naar CROSBY,STILLS,NASH,YOUNG

Misschien vertellen die in dit meesterwerk  de reis van het leven nog beter dan ik.

TEACH YOUR CHILDREN.

You who are on the road

Must have a code that you can live by

And so, become yourself

Because the past is just a goodbye

Teach your children well

Their father's hell did slowly go by

And feed them on your dreams

The one they pick's the one you'll know by

Don't you ever ask them, "Why?"

If they told you, you would cry

So just look at them and sigh

And know they love you

And you (Can you hear?) of tender years (And do you care?)

Can't know the fears (And can you see?)

That your elders grew by (We must be free)

And so, please help (To teach your children)

Them with your youth (What you believe in)

They seek the truth (Make a world)

Before they can die (That we can live in)

And teach your parents well

Their children's hell will slowly go by

And feed them on your dreams

The one they pick's the one you'll know by

Don't you ever ask them, "Why?

If they told you, you will cry

So just look at them and sigh

And know they love you

1. Bernadette 😘:
    12 augustus 2022
    Dit is toch de mooiste,en fantastische reis ,die je mag en kunt maken met je kinderen en kleinkinderen, Bedankt voor je mooie verhalen en foto's, super leuk om te lezen....En natuurlijk een goede reis terug naar t warme Brabantse land,,, Groetjes Jos & Bernadette 😘
  2. Michaél:
    Tot zo.
  3. Lennaert Wesseling:
    12 augustus 2022
    Prachtige verslagen buurman, goede terugvlucht alvast en geniet lekker (na) 👊
  4. Michaél:
    Mag ik ( binnenkort) weer bij jou 😂
  5. Rob:
    12 augustus 2022
    Goede terugreis ! Leuk om jullie ervaringen zo dichtbij mee te maken; like a fly on the wall !
    Groeten
  6. Michaél:
    13 augustus 2022
    😉 we denken nog vaak aan onze leuke ontmoeting in the dessert. Binnenkort ga ik maar eens een heren akkoord avondje uitschrijven. Kunnen we eens bijpraten. Groetjes aan Astrid.
  7. Wilma van der heijden:
    12 augustus 2022
    Wat een prachtig verhaal, je kroost is ook je alles en dan samen op vakantie gaan . Mooie herinneringen maken die vergeet je nooit. Hartverwarmend. 🥰
  8. Michaél:
    😉 tot gauw.
  9. Jack en Jeanne:
    12 augustus 2022
    Ik denk zeker dat de kinderen en kleinkinderen over vele jaren nog terug denken aan deze prachtige reis!!
    Bedankt voor de mooie verhalen. En een goede reis terug!
    Groetjes Jack en Jeanne.
  10. Michaél:
    Denken we ook. Tot binnenkort
  11. Michaél:
    Tot gauw
  12. Theo:
    13 augustus 2022
    Mooi avontuur met je gezin 3 weken op elkaar. Leuk om te lezen dat het een hele mooie herinnering voor later wordt. Dat pakken ze je nooit mee af.
    Geniet ook van de terug reis en de drukte van dit kleur land na al die ruimte die jullie afgelopen weken hebben mogen beleven.
  13. Michaél:
    13 augustus 2022
    We zien elkaar weer gauw
  14. Ale:
    13 augustus 2022
    Bedankt dat we jullie reis mee mochten beleven. Michael jij hebt de ziel van een schrijver. Je kunt je gedachten beeldend op papier zetten en dat kan lang niet iedereen. Met die taalfouten, waar jij je voor verontschuldigt, viel het best mee.
    Goede reis terug en tot ziens op de Heidonk.
  15. Michaél:
    13 augustus 2022
    Dank Ale. We gaan over twee uurtjes de lucht in op weg naar de Heidonk. Je zou trouwens een goede reisgenoot kunnen zijn. “ man of the word “ tot gauw
  16. Maria:
    13 augustus 2022
    Wat hebben wij ook mee genoten van jullie prachtige reis! Een hele goeie reis terug!
  17. René en Maria:
    13 augustus 2022
    Het was weer een fantastische beleving om zo met jullie verhalen mee te reizen!
    Jullie hebben er van genoten maar wij zeer zeker ook!
    Goede reis terug en tot snel!
  18. Anita Wouters:
    13 augustus 2022
    Dank voor de prachtige verhalen. Het hele avontuur beeldend, leerzaam, gepassioneerd en met die heerlijke humor weergegeven.
    Als je dit mag en kunt beleven samen met je gezin, dan ben je rijk.
    Een ervaring voor het leven!
  19. Anne-Marie Wouters:
    14 augustus 2022
    In een woord: onder de indruk.....