Yellowstone National Park ( part 2 ) and Grand Teton

1 juli 2017 - Garden City, Utah, Verenigde Staten

Yellowstone National Park (part 2 ) and Grand Teton

Het voordeel van vroeg slapen gaan ( rond 10 uur zijn is het meestijds wel gebeurd ),is dat je er s,morgens er ook weer vroeg kunt zijn. Nu is het 6 uur en pakken we onze biezen. Ardennen achtig is de weg naar Norris. Een machtig wit deken van mist hangt over de dennen wouden en de zon is al flink bezig dit deken in flarden te scheuren en wie wint....... De Zon natuurlijk, want warmte wint altijd.

In die mystieke sfeer  van zonnestralen en mistflarden wandelen we over het zoveelste maanlandschap, " Norris Geyser Basin". Op allerlei manieren ontsnapt hier stoom uit de aarde. Ik ga en kan niet telkens vertellen hoe die dingen allemaal heten en wat ze doen, daar zijn goede boeken voor. We lezen ook niet alles wat op borden staat, we kunnen het toch niet onthouden. We nemen op, drinken met volle teugen van deze aparte wereld.

De Gibbon River kronkelt mee naar Madison en uiteraard doet hij dat via wat watervalletjes waarvan het opspattende water prachtig in allerlei kleuren wordt gebroken door de nog lage zon.

Tsja dan is er maar een plaat die telt. DAWN IS A FEELING van de LP Day,s of future passed, 1967 MOODY BLUES

De geiser plateaus volgen elkaar nu snel op, we zijn in geothermale centrum van het park. Je kunt die dingen niet allemaal beschrijven, ( dan moeten ze mij veel langer op vakantie sturen,) maar het borrelt, pruttelt,blaast,puft en stoomt op allerlei manieren. Door de uitstroom van het goedje uit moeder aarde ( ik ga niet al die moeilijke termen onthouden en opschrijven ) ontstaat er aan het oppervlak de meest wonderlijke creaties van gestold gesteente, dit wordt dan ook nog eens versterkt door de prachtigste kleurschakeringen en ......... een zwavelachtige reuk.

Het toetje komt op het laatst,( zo heb ik de rit wel gepland ). " The Upper Geyser Bassin" met als hoofd actractie " The Old Faithful " . Elke 1,5 uur doet deze warmtebron trouw zijn werk ( zoals de naam al zegt) en spuit gedurende een paar minuten een fikse water en stoomkolom de lucht in. Zo,n duizend mensen zitten geduldig in een soort amfitheater deze vroege morgen op zijn show te wachten.

Aan alles komt een eind en na nog een moedige wandeling van Marianne gaan we deze mystieke wereld toch echt verlaten. We stoppen nog even bij een " sign " van de " Continetal Divide" , een scheidslijn die figuurlijk langs de hoogste punten van de " Rocky Mountains " is getrokken en vooral aangeeft dat vanaf die lijn de rivieren naar oost- zuid en west waarts ontstaan. Ga er op de kaart maar eens voor zitten.

De weg zuidwaarts het park uit is net zo majestueus als toen we via oost binnenkwamen. Lewis River veroorzaakte in miljoenen jaren weer geweldige kloven en een hertje dartelt 50 meter voor ons over de weg om ons te bedanken voor ons bezoek.

Yellowstone park was niet te omschrijven, het is een groot wonder dat de dit er allemaal is. Luister maar naar Moody Blues met THE MORNING

Net bekomen van drie dagen pracht in YELLOWSTONE NATIONAL PARK dient zich plots het volgende spektakel op onze reis zich al aan. Hier moeten we toch echt even voor gaan zitten en dat doen we  bij de " Lewis Falls ". Amerikaans broodje worst , ( zelf gemaakt ) en een flesje water en maar kijken naar de eerste witte toppen van de reuzen van GRAND TETON NATIONAL PARK daar in de verte.

Ik schrijf deze parken net als de muzieknummers in hoofdletters,want tegen zoveel overmacht aan pracht kan geen geest op. Ik heb wat met eindeloze vlakten, maar ter compensatie heb ik ook wat met dit soort reuzen. Het camperrijden duurt niet lang meer, want bij de eerste beste camping aan Jackson Lake zoeken we een plaatsje.

Hee young fellow your lucky, we have still one place for one night. ( hebben we meer gehoord ). Dank u even jonge vriendelijke mevrouw.

Het is twee uur, tijd voor bezinning over al het moois van de afgelopen dagen en we settelen ons aan het strandje van Colter Bay, Jackson Lake, de zon fel boven op onze knar en met de 4200 mtr hoge maagdelijk witte toppen van de Grand Teton recht voor onze verwende neus. Wat een voorrecht.

Ik draai THE AFTERNOON. We zijn in Moody Blues.

Ik ga vanavond Marianne maar eens trakteren op................een lekkere steak en een goed glas wijn, misschien komt er dan vanzelf een NIGHT IN WHITE SATIN.

Inderdaad goed ( uit) geslapen, maar THE DAY,S BEGINS. Again Moody blues .

Foto,s versturen lukt zelfs s,morgens niet,je wil in de bush , in Amerika ben je ( technisch gezien ) nogal gauw in de bush. Dus wachten maar op andere tijden.

Heerlijk zachtjes glijden we door de rest van Teton NP, langs idyllische plekjes zoals Jenny Lake, over gigantische heidevelden maar steeds met knoesten van gigantische Mountains langs ons. Jackson is een sfeervol toeristisch ski en zomeroord waar ze op die hei vlakbij even gewoon een volwaardig vliegveld voor hebben neergelegd. We wandelen door dit sjieke en dus extreem dure plaatsje, maken telefonisch contact me twee lieve en dierbare mensen en drinken een super lekkere koffie. Mijn maat had een muziek wens en inderdaad kan muziek en daadwerkelijke belevenis worden snel worden gecombineerd als je een beetje fantasie hebt en niet alle tekst te letterlijk toepast.

Op US 89 South komt de snake river ons vergezellen en bij de " Grand Canyon of the snake " zetten we ons op hoogte langs de rivier. In de diepte zie je de raftboats mooie toeren maken om met de stroomversnelling mee te gaan. Aan de andere kant rijst de Wyoming Range boven ons uit en zo maat heb je je zin. RIVER DEEP MOUNTAIN HIGH. Zo als onder in het ravijn de rafters  doen, is vaak de worsteling van het leven. Houdt vol zingt jouw favoriete zangeres " Tina Turner"

We glijden door brede valleien vol met veeteelt en met veel meer kleinere boeren als in het Noorden op de plaines. We zien de eerste tekenen van het belangrijkste feest van het jaar voor de Amerikanen, Indepentdents day is coming en dorpen en huizen zijn zich aan het versieren. Een huis heeft de hele tuin en beide opritten in de vlaggen gezet. Hoe zo " proud on the country "

Vele  europeesche  namen zoals Paris,Montpellier,Dingle ( Ierland ), Geneva brengen ons in Garden City aan Bear Lake. Dat City laat er maar af, het is een klein vakantie oord met veel watersport ( wat we nog niet hebben gezien).

En ja hoor weer horen we ! Oh Lets take a look what we can do for that dutch Guy. Your lucky, we have still one place for this night. En inderdaad de camping is mudje vol, het is een echte familiecamping met veel gezinnen uit Utah. We komen te zitten langs een grote familie wat naar snel blijkt ( want contact is er gauw) uit Salt Lake city komt. Moeder is een prompte dame. ( zo eentje zoals ik die gelukkig heel lang ook heb mogen meemaken). Alles kan bij de 6 kids, maar moeders wil is onmiddellijk wet. Pa " Pierce " ( mid veertig ) is van Franse afkomst en ma van Duitse. Het klopt tussen die twee.

Als je dan weer hebt uitgelegd waar je vandaan komt vertelt ze vol trots dat ze twee oudere zoons heeft ( 16-17 ) maar dat ze er nog vier geadopteerd hebben. Pakweg van 16 terug naar 7 . Het is gezelligheid troef bij ons naast als het vuur aan gaat en de BBQ voor eten zorgt.

Hier klopt maar een liedje direct. " Melanie " met BEAUTIFUL PEOPLE"

1. Theo:
    2 juli 2017
    Geweldig mooie reisverhalen. Je ziet het bijna voor je.
    Geniet van jullie reis en ik geniet van jullie verhalen.
  2. Anita Wouters:
    3 juli 2017
    Beelden spreken voor zich.
    Wat een prachtige foto's.