Nebraska en Wyoming

27 juni 2017 - Cody, Wyoming, Verenigde Staten

Nebraska en Wyoming.

De tocht door de uitgestrektheid van Noord West Amerika wordt vervolgt. Al komt nu op voorhand een wat minder interessant stuk. Maar wie van A naar B wil, die moet hier of van de road miles houden, of van air miles. Het noord west hoekje van Nebraska is groen en golvend, koeien hebben hier een waar paradijs, wat een ruimte. Iedere koe kan gerust half Liempde te grazen nemen. ( grapje ). Bij Fort Robisson maken we een halt. Dit is nu zo,n plek waar in vroegere tijden de cavalerie gestationeerd was. Een post van waaruit de Amerikaanse overheid het ( Indianen ) land onder controle kreeg. ( lees o.a. de story van Wounded knee ). Een historische plek dus maar van welke kant wil je het bekijken.Er staan prachtige oude gebouwen uit vervlogen tijden, maar nu zijn die gebouwen ( heel slim ) omgeturnd tot luxe vakantieoord.

Bij zo,n mooie,kleine ouderwetse,alles kan,want hier is het toch een rotzooi garage,gooien we de tank nog maar weer eens vol. De sheriff van Sioux County komt even een praatje maken. ( moest bij ons ook weer terug komen, hou je gewoon zicht en gehoor op wat er gebeurt). Hier gaat het er zeer relaxt aan toe, woont ook bijna niemand. De grens tussen twee staten is altijd een stop waard,enigste kenmerk is de signs van de staten en daar ben ik gek op. Die van Nebraska is een simpele tekst ( ..... the good Life ) maar die van Wyoming is stoer en uitdagend, een cowboy op een steigerend paard met bergen en meren op de achtergrond. Dat beloofd wat.

De spoorlijn is weer een stuk onze metgezel en alleen al van de machtige hoorn die door het dal galmt krijg je nostalgische visioenen. Niet moeilijk om voor te stellen hoe Jesse James ,Billy the kid of Butch Cassidy and the Sundance kid  met zijn kornuiten hier in vroegere tijden hinderlagen legden en er lekker vandoor gingen met gold en dollars. De bewakers en cavalerie de sporen laten zien, geweldig toch.

We passeren weer verlaten plaatsjes ( Van Tassel, population 15 en ...... 4 ). bij Orin zien we een " huges " treinenemplacement. Kolentreinen van 2 km lang staan er voor transport naar het Oosten opgesteld. Dit is het zwartte goud en daar heeft Billy the kid geen behoefte aan dus die treinen worden niet meer overvallen. De Veeboeren zijn bijna allemaal verre nazaten van Europeanen ( dus ook veel Hollanders ). Stoere knapen met grote stetson hoeden op, enorme 4 wheel drive pick-ups waar je bang van wordt en daar achter dan nog een enorme trailer  voor het vee transport. Wel handig zo,n pick-up want je ruilt de veewagen bliksem snel om voor een nog grotere fifth wheel camper en je kunt op weekend in de woods. Eentje dan waar je bijna met alle Wouterkes in kunt wonen want je weet " Here is everthing big "

We schieten de Interstate op voor het laatste stuk plaines,want in de verte ( zo,n 100 km ) zien we de besneeuwde toppen van de " Big Horn Mountains " Bij Buffalo zeggen we gedag tegen 10 dagen de vlakten. Hoogste tijd voor wat anders. We rijden de bergen in maar de campground wil maar niet komen op deze geweldige weg ( US  16 )door bossen,bossen,bossen. Af en toe een stukje alpenwei en daar zien we dan relaxt de " Elk " op grazen. Plots, kijk daaronder een oogstrelend meer en een bordje dat wijst dat we er mogen kamperen. Daar staan we nu, in de blakende zon en met uitzicht op het donker blauwe water. Het voordeel van vroeg stoppen is ,een goede plek hebben. Enveloppe pakken bij  het entreebord ( meer is er niet ), invullen wie je bent en welke dag dat het is, 17 dollar erin stoppen en in een afgesloten bus deponeren. Klaar is de  permit om te kamperen midden in een geweldige natuur. Van " meadow lark Lake " Zo midden tussen de nieuwsgierige en vrolijk rondhuppelende " squirrels" ( eekhoorns.), is toch een ander ervaring als de strak geordende RV parken. Tijdens de wandeling langs het meer zien we op 25 mtr een reuze " Moose" , Eland. Zachtjes verder lopen maar.

Hout sprokkelen en nog wat bijkopen bij onze vriendelijke buurman die wat verderop staat. Het blijkt mijnheer Dirks uit Minnesota te zijn en jawel zijn opa kwam uit Holland en zijn vader vocht in Normandië. Ik mag ook zijn bijl lenen en na wat hakwerk ligt er genoeg voor een warm avondje.

Dit wordt het avondje met Neil Young. De hele cd van HARVEST en HARVEST MOON. Er staan genoeg toepasselijke nummers op met speciale aandacht voor de titel song. HARVEST MOON de mooiste song ooit gemaakt. Voor straks welterusten.

Goedemorgen: Wel leuk dat stoken en roken, maar alleen moet de wind dan wel altijd dezelfde kant uit staan. Beetje hoofdpijn aan overgehouden, maar pas om kwart over acht wakker. Een unicum. Ontbijtje en op pad door de Ten Sleep canyon. In 60 km zie je alle kleuren van de regenboog terug in de rotspartijen. Ja hoor die Big Horn Mountains was een goede keus. Bij Manderson zien we voor het eerst iets van een een van onze hoofddoelen van deze reis. Op een bepaald punt kun je rondom de besneeuwde toppen zien van drie berggebieden. Big Horn,Yellowstone en Grand Teton.

Maar geduld eerst komt daar Cody op onze weg. In Cody kun je het wilde westen voelen, proeven, ondergaan ( zeggen ze ). Alles staat ( net als in Volendam ) in het teken van hoe het ooit geweest was. Dat hebben ze hier dan vooral te danken aan ene William Frederik Cody, de stichter van dit dorp. Zeg me niks hoor ik u zeggen, maar zelfs iedere Europeaan heeft wel eens gehoord van Buffalo Bill, and thats him.

Het was al vroeg een hele slimme jongen, niet bepaald bang en denkend in het groot.

Na een baantje als postruiter,en bij de cavalerie, ging hij Bisonvlees verkopen aan spoorwegarbeiders, die gaven hem de titel " Buffalo Bill " Hij zag als geen ander dat de hang naar het " Wilden Westen " de mensen intrigeerde en exploiteerde die mythe. Met een ander slimme jonge maakte ze cabaret achtige shows door heel het land en er verscheen een blaadje met zijn naam met avonturen uit het wilde westen. Uiteindelijk bouwde hij aan een imperium van wild west shows door heel Amerika en zelfs West Europa. ( alle landen behalve Nederland, wel gek overigens ). Met honderden medewerkers liet hij alle aspecten van het leven hier, naspelen. Schietende cowboy,s - Indianen met de meeste wilde dansen - een heel peloton cavalerie. Het was de Cirque Du Soleil van die tijd. Knappe zakelijke goser en Cody vaart er nog steeds wel bij.

Terwijl we het stadje binnenrijden en op zoek gaan naar Campground " Ponderosa" breekt de pleuris los. Vette bliksemschichten, Superknallen en takken die door de lucht vliegen. We laten de bui uiteraard overtrekken en daarna wandelen we naar het " Buffalo Bill center off the West " . 5 Musea in een giga gebouw, waarin tentoongesteld wordt over de omliggende natuur,over het leven van de Indians in de plaines in geheel usa , over aan het wilde westen gerelateerde kunst, over W.F.Cody zelf uiteraard en over wapens van vroeger. Honderden Rifles,Colts,Pistols van o.a. Winchester,Smith & Wesson, High Standard, Savage en Remington. ( die laatste ging overigens later scheerapparaten maken, was wat nuttiger) Maar zonder wapens geen wild west, helaas ook nu niet. Cowboy schurken als Wyat Earp,Pat Garett, J.W. Hardin en Ben Thompson hebben er menig bankje mee overvallen. Getuige de winkels waar je die dingen kunt kopen ( zoals bij ons fietsen ) gaat het hier nooit meer goed komen. Wapenbezit Is een vanzelfsprekendheid in het doen en laten van een Amerikaan. Een verworven recht. Daarnaast is de wapenindustrie misschien nog wel machtiger dan de autoindustrie.

Als je je breed wilt informeren over het wilde westen van toen, dan is dit museum een echte aanrader, we hebben ons er heerlijk een uurtje of drie ondergedompeld in the wild wild west.

En buiten maar waaien. En Bruce laten we OLD DAN TUCKER zingen. (Voor jou maat )

Andere attractie van Cody is de  " World Famous Cody Nite Rodeo " Wij zijn toeristen, dus ook dat willen we ondanks de wind wel meemaken. Ze wisten dat wij zouden komen, want speciaal voor ons hadden ze het hele stadion terrein vol gehangen met rood,wit, blauwe vlaggen die strak in de wind stonden te klapperen. Tsja, waar begint een beetje Amerikaanse show mee ? Met gebed,( handen gevouwen iedereen ) met het bedanken van hen die het land gediend hebben ( The Veterans) en met de nationale Hyme. ( hand opmeet hart iedereen) .Neem dat alle drie serieus want iedereen is 5 minuten in trance en wordt daar uit wakker geschud, als keihard BORN IN THE USA van Bruce Springsteen uit de speakers knalt. Is dat wat.

Spektakel is het wel, als die stoere jongens en meiden die van wilde paarden en stieren afdonderden, van wild gezwaai met lasso's die stierkalfjes ter aarde doen storten en van snelheids wedstrijden die de paarden bijna de knieën doen breken. Tussendoor knalt steeds bijpassende muziek uit de boxen en doet de speaker en een maffe, maar niet leuke Clown zijn best om het publiek op te naaien zoals dat alleen in Amerika kan. Draai allemaal left en shake your neighbour hands. Ik doe dat ook, Hello I am Michael from the the Netherlands, Hai I am John i came from Freehold New Jersey. Hee wacht eens even " fellow " dat is de geboorte plaats van Bruce Springsteen. Yes man ,you know that. Now we talking. ( Dit is een waar gebeurd verhaal !)

Wat jammer van de koude wind,, de kachel moet bij thuiskomst zelfs even aan, maar we hebben er geen spijt van en omdat we toch  in de nationalistische sferen van Bruce zijn beland. AMERICAN LAND voor het slapen gaan.

1. Diny Aker Wouters:
    29 juni 2017
    Wat een genot om jullie avonturen te lezen , het is bijna het mooiste reisverhaal datik ooit gelezen heb heerlijk heb het gevoel dat ik stiekem met jullie mee reis . Marianne hoe gaat het met je gezondheid ik hoop goed groed Diny
    re
  2. Theo:
    29 juni 2017
    Inderdaad, ontzettend leuk om jullie avonturen te lezen, en mooie foto's. Geniet ervan.
  3. Anne-Marie Wouters:
    29 juni 2017
    Wederom mooi verhaal met nostalgische plaatjes!