Zout,zout,zout,water,water and " the 4th of July"

4 juli 2017 - Boise City, Idaho, Verenigde Staten

Zout,zout,zout, water,water and the 4th of July

Tsja, want die zuidlus maken naar Salt Lake City ,had nog een speciale reden .

" de zoutvlakten" van Utah.

Al snel na het verlaten van de City leggen we aan bij een van de grootste zoutmeren ter wereld, uiteraard " Great Salt Lake "  Ik had me voorgenomen daarin te gaan zwemmen maar op deze plek ligt aan de oever een flinke laag smurrie met miljarden vliegen erop. Stinken die handel. Toch op een wat veiliger plek even proeven, 25%, 20% minder als de dode zee, maar toch.  Maar goed dat de zoute haring hier niet vandaan komt,anders lus je die nooit meer zeggen we tegen elkaar.

Verder via de Interstate 80 naar het westen,het heeft iets als er een bord staat Reno ( eerst volgende stad van enige  importantie ) 498 miles.  800 km snelweg en bijna niets dan dessert en wat heuvels ertussen.

Maar eerst zout; langzaam wordt de vlakte aan weerszijde van de weg witter en witter. Bij " Grantsville" zie je de eerste winning middels opslag en fabrieken. Bij " Rowley jct." nog veel grootser, per trein en met die enorme trucks wordt de bergen afgevoerd. Iets verder op zie ik dat de benzine meter toch erg is gedaald en ik moet nog even tot " Wendover"  Bij " Delle " gaan we eraf en komen bij zo,n typisch klein benzine stationnetje in het niets. Een wel zeer onogenlijke dame hangt ongeïnteresseerd over de toonbank, toch geen benzine hoop ik, zie ik ze denken. Maar ja, ze heeft pech. Het lamme lichaam moet op, om met een onnoemelijk veel krachtsinspanning de creditcard door de machine te halen. Zo dat heeft wat calorieën gekost en nu maar hopen dat er het eerste uur niemand meer komt zie ik ze zuchten.

Heel zachtjes zing ik voor deze bron van levensvreugd. IT,S ALL GOING TO POT van Willie Nelson & Merle Hagard.

Als een ding van belang is tijdens deze trip, dan is dat " Liquid ".  Brandstof voor de camper moet je niet vergeten want droog staan betekend wachten in de hitte. Op het platteland is hij vaak goedkoper dan in de stad. Waarom ? Ik weet het niet. Hier op de eenzame post langs de snelweg kost het in ieder geval 50 ct de gallon meer. Waarschijnlijk om Tracy op deze troosteloze plek op de toonbank te houden. Het ander " Liquid " is drinkwater. Het kan hier zo " bloody hot " worden dat we voor het eerst sinds jaren meer water drinken dan alcohol. Zorg dat je altijd plenty of water bij je hebt. Zowel in de tank van de camper als met flesjes in de koelkast

Daar gaan we weer en dan gebeurd er waar ik van gelezen en op gehoopt had. Zo ver als je kunt kijken witte vlakten en als ik zeg vlak dan bedoel ik biljart vlak. Het schittert in het zonlicht alsof je op een prachtige dag in de sneeuw zit. Geweldig om te zien,ik moet dat fotograferen. Langs de snelweg mag je niet zomaar stoppen maar ik riskeer de bon en zet hem langs de kant. Boven op het dak van de camper voel ik me groots, wat een magnifiek uitzicht. En die langsrazende truckers maar claxonneren. Wat een mafkees zie je hun denken. Geen "Highway patrol " gezien, die komt toevallig een kwartiertje later langs gegleden. Scheelt een paar honderd dollar.

Dan een hoogtepunt van deze reis " The Bonneville Speedway tracks" Dit is de plek waar nog grotere mafkezen als ik met honderden kilometers per uur over de 1 mtr dikke zoutlaag razen. Ze zijn er nu uiteraard niet. Ook wij kunnen er op rijden, maar dat zullen we de verhuurder maar niet aan doen.

Maar wat grandioos dat we hier samen staan. We worden er stil van.

Senti-momentje:  Eagles. PEACEFULL EASY FEELING

10 km verder ligt " Wendover " een oase in de vlakten en dwars door het plaatsje ter grote van Liempde loopt de grens met de staat Nevada. Wie Nevada zegt. Die zegt ?????????????????? Gokken en nog eens Gokken. Een halve meter over de " Line " staat het eerste casino en zo nog een stuk of tien langs Mainstreet. Wat Hotels en Motels en dat is het. Meteen aan de andere kant van " Wendover" veranderd het landschap in laten we zeggen " Dessert" , lege vlakten met mocca kleurige heuvels. Een wolkje voor de zon legt daar dan een ongelofelijke mooie zwartte vlek op.Op de eerste de beste heuvel zetten hem stil. Bijna precies op de scheidslijn tussen " Mountain time en Pacific Time " nemen we een tijdloze zelf gemaakte lunch.

Midden tussen dit pracht saaie landschap doemt een enorme rotsformatie op, vol met sneeuw. Wij rijden op een hoogvlakte van zo,n 2 km. De " Ruby Mountains " zijn nog eens 1500 mtr. hoger. Gekke gewaarwording, sneeuw terwijl de weg zindert van de warmte.

Over die Ruby Mountains heb ik uiteraard een liedje ... SHINE ON RUBY MOUNTAINS . Van Kenny Rogers, Die heeft hier duidelijk ook gereden.

Het gaat voortvarend, nogmaals autorijden stelt hier niks voor. Op deze wegen zou een automatische piloot zo kunnen. We besluiten,daarom ook het stuk van " Wells " naar het noordelijk gelegen " Twinn Falls " vandaag ook te doen. Tenslotte hebben we ook weer een uurtje extra gekregen. Grappig bord om te lezen, " state prissoners working here " NO HITCH HIKING " oké Creedence Clearwater Revival , we nemen geen van die " sweet boy,s " mee uit dit niemandsland.

Wat is nou 180 km golvende weg, als je door een pracht heuvellandschap rijd. Voor de derde maal komen we deze trip door Idaho, waar aardappels,mais en veeteelt het boeren bestaan terug brengen wat we van thuis kennen." Twin Falls " wat dit plaatsje  brengt zien we morgen wel. We settelen ons op het kleine " Rock Creek Campground " een soort stadspark en een oase van rust met af en toe een langs schietende Bever die net als wij op zoek is naar verkoeling.

Het is hier goed. PURE AND SIMPEL niet waar Dolly Parton.

Het is vandaag " The 4th of July. " "  Independent day. " De Nationale feestdag voor alle Amerikanen.

Hoe kan een dag anders gaan als gedacht. 5 km buiten het stadje ligt de " snake rive gorge " en terwijl we die vanaf de brug staan te bewonderen vraagt een wat oudere dame of we het leuk vinden. Yes of course natuurlijk ! Ze begint honderd uit te vertellen en wijst ons de plek waar de maf Evel Knievel in 1974 met de motor over de kloof jumpte. De springplank lag bij haar ouders voor de deur en die hebben er nog jaren last van gehad. Ze noemde het hele gedoe " one big Joke " . What you gone do today" en ik vertel haar dat de volgende stop de " Shoshone falls " zijn en dat we dan doorrijden naar " Boise" ( spreek uit Boi zie ). Hoe ga je naar de falls, met de RV natuurlijk. Geen sprake van zegt ze, ik breng jullie " I am Born and raised here" and I like to do that. Nee zeggen is onmogelijk, voor we het weten zitten we in haar auto, brengen haar hond naar huis en op naar de Falls. Vanaf dat moment heeft Jennie Love ( pracht naam ) geen moment meer haar mond stil gehouden. Ze weet inderdaad alles en van iedereen. Is 6 jaar weduwvrouw, haar ouders hadden een wegenbouw bedrijf haar moeder kwam van een boerenfamilie. Van ieder huis en iedere rots vertelt ze volop en met weemoed, want ze heeft hier als kind overal gespeeld. Ooh ja en dan de Falls. De moois de en grootste ooit gezien. Dubbele regenboog. Gewoon weer een hoogtepunt, bekijk de foto,s maar.

Jennie vertelt dat er in haar hele leven nog nooit zoveel water naar beneden is gekomen als in het afgelopen voorjaar. Dat moet wat geweest zijn, want het is nu al niet te bevatten. Met moeite krijgen we Jennie aan het stoppen, ze vertelt dat ze sinds haar man is gestorven dit het liefste doet. Wild vreemde vertellen over de plek waar ze is geboren. Nadat ze ons weer keurig terug heeft gebracht naar de camper nemen we met een dikke kus toch afscheid.

Wat een lief mens en BORN AND RAISED van John Mayer is dan ook voor haar.

200 km snelweg zitten er zo op, deze keer niet echt spectaculair of het moeten de giga veeboerderijen zijn me soms meer dan 2000 melk koeien die in grote afgemaakte gedeelten, zomer en winter onder slechts wat golfplaten bescherming staan.

Daar is " Boise " de hoofdstad van " Idaho en ook hier weer even naar het Capitool. We hebben pech want de 4th off July parade is net achter de rug en de stad is al weer verlaten. We lopen zo het regeringsgebouw binnen, niemand !!!!!!!

In de immense hal van het geheel uit wit marmer opgetrokken interieur staan we vol verbazing naar boven te kijken. " Go Ahead " it,s a public building en u bent vrij om rond te lopen zegt een vriendelijk suppoost. Hij is de enige in het  4 etage,s hoge gebouw, geen ID controle , tassen controle , niets. Loop maar lekker even door de " offices" , de senaat ( eerste kamer ), huis van afgevaardigden ( tweede kamer ) Iedere deur die open is, is voor jou. Te gek.

We lunchen in het uiterst kleine City Hart en ook hier worden we weer aangesproken, ze zien en horen wel dat we hier niet thuis horen. Op de vraag waar al de feestelijkheden zijn zegt de man ( afkomstig uit de Franse Alpen, maar sinds 6 jaar wonende hier ) . Dat kennen ze niet , dat is vanavond op de " fairgrond " aan de rand van de stad. Het bevalt hem in Amerika , het is hier relaxt en groots. Hoor mij. Het centrum bestaat hier uit misschien 10 restaurantjes en de rest is je wel bekend. In Den Bosch zijn meer kroegen als dat hier mensen lopen.

We gaan naar de campground aan de rand van de stad en laat die nou toevallig direct langs het baseball stadium en....... fairground liggen. Goed gezocht familie Michiels , of course ,there is one place avaible

Het is  twee uur, moordend heet. ( 38 in the shade). Wat doen vrouwen dan. Juist ze gaan de was doen. Ik help mee. En voor het eerst zetten we op zijn Amerikaans ook de airco aan.

Vanavond " Fire works " bij de buren, aangeboden door de City Boise.

Kan het mooier.

Ode aan Amerika.         Het is Bruce The Boss, showtime:

4th OF JULY,ASHBURY PARK- THE PROMISED LAND - THIS HARD LAND -BORN IN THE USA-  AMERICA LAND - LAND OF HOPE AND DREAMS.

Nou..... buiten Bruce, kunnen ze het niet...... Feestvieren  ! The Fairgrounds, zeg maar het kermis terrein, maar dan weer veel groter, was maar voor een kwart gevuld. Opvallend ! Veel mensen van niet direct Amerikaanse afkomst. Pakistan, Mexico, Somalië , India, Syrië........ Nederland !!!

Lekker lui liggend op het enorme grasveld met een glas bier doet me denken aan de Goffert. Hier nergens een vlag, een enkeling in een american T shirt, allen vretend, dikke rijen voor de zoet kramen, geen muziek bandje , geen opnaaierij van " long live the president" ( in het huidige geval moet dat ook niet), kortom iedereen ligt maar te wachten op ?

We vinden in een uithoek een tentje van radio 107.1 Fm the sound from the en 70 en 80. Twee schamele huiskamerboxen, waar we bij gaan liggen. Marianne ziet het allemaal somber in , ik pak nog een bier en denk. Ook dit hoort bij " Discovery America " Dan komt de vuurwerkshow en het moet gezegd, daar gingen een paar dollars. De kaars is uit, iedereen pakt meteen zijn biezen .......... slechts twee dansen omdat er iets te vieren valt.                    Ze komen uit Holland.

Happy fourth , hoor ik een enkeling zeggen.

Wij zeggen, arme Amerikanen. God bless you.