Wine and mountains

25 januari 2016 - Jindabyne, Australië

BEECHWORTH-JINDABYNE

Soms vallen de dingen als vanzelf perfect in elkaar ( That,s also live ). Wakker worden met een strak blauwe hemel, een simpel maar keurig ontbijtje in een historische omgeving en dan ( weer vroeg ) op pad. De eerste honderd kilometers zijn recht en vlak. Langzaam zien we de eerste stroken groen en dat neemt toe. Niet zo verwonderlijk want we zien voor het eerst ( gegraven ) kanalen en sloten en dat brengt ons in de fruitstreek van Australie. Appel,Peer,Kiwi, noem maar op. In Shepparton ( zeg maar het hoofdstadje van dit fruitgebied gebied) pakken we een lekkere bak koffie. Het is zondag en kennelijk is dat voor veel Australiërs de dag om uitgebreid te gaan ontbijten. Af en toe zien we wat graan velden  en paarden farms maar koe en schaap blijven de hoofdmoot. Niet overdadig in massa en ze hebben " plenty of space " ik denk ieder beest op zijn minst 1 bunder.

In Glenrowan maken we een stop omdat ( volgens de mythe ) hier Ned Kelly vandaan komt en niemand weet het zeker, ( daarom is het ook een mythe) of hij nu een echte schurk was of toch net als Jesse James ook aan de medemens dacht. Het trekt in ieder geval volk. We moeten in Liempde ook maar eens een mythe gaan opbouwen. (Trekt toeristen. ) Net buiten het dorp valt een continu en heftig geluid op,het blijkt toch echt uit de bomen te komen. Navraag bij een passant, levert op dat het een soort boomkrekel is, de cicade ( als ik het goed begrepen heb) . Ze zijn er heel de zomer , dag en nacht  en oorverdovend , lekker wonen denk ik maar.

Doel van van vandaag is de wijn en dat gaan we beleven in de streek rond Milawa. De Brown Brother compagnie heeft een prima Winery en we proeven wat en kopen ( voor ons zeer bijzonder ) en diep rode sparkling wijn ( Shiraz 2013). Die is voor vanavond.
De kaasboerderij slaan we over,de zon schijnt  meedogenloos en hadden we niet een motel met zwembad geboekt.

BEECHWORTH blijkt zo,n plaatsje waar je bij binnen rijden als zegt ,YES WE LOVE IT. De naam zou het niet zeggen,maar ook het " Armouring Motor Inn" is een paradijsje waar je weken zou kunnen blijven. Een vriendelijke mevrouw ( ook 63 ) vertelt honderd uit. Snel uitpakken en snel in de pool. Daarna is het goed toeven in de binnen plaats van de lokale Brewery. Leukigheid wat we ook in Liempde toe kunnen gaan passen, 10 super kleine biertjes proeven voor € 10.  Terug op ons balkonnetje in het groen, laten we de zwoele avond over ons heen komen bij de heerlijke en verfrissende sparkling wine.
BEE GEES komen ( oorspronkelijk ) ook uit Australie, wat dacht je van NIGHT FEVER.

Dag 9. Marianne zorgt weer voor een ontbijtje en het uit en inpakken van de tassen is ook een simpele routine geworden. Gewoonlijk zijn we in een kwartier klaar en weg. We verlaten de fruit en wijn gebieden.De Murray river valley road brengt ons  in de Australische Alpen. De plaatsnamen veranderen ook van Engels talig in die van de oorspronkelijke bewoners " de Aboriginals".  Yackandandah,Tallangatta,Koetong,Corryong,Khanchoban. Na deze laatste plaats houdt de bewoonde wereld op. 90 km lang slingeren we de " Snowy Mountains een gedeelte van het prachtige " Kosciuszko National Park "  Zeer de moeite waard, maar er komt geen eind aan. Midden in dit woud,  bij een idyllische picknick plek zitten drie atleten zich af te beulen op roeiapparaten. Ze worden gedrild door twee coaches en als de sessie afgelopen is, zijn de gasten Total löss ( eentje gaat zelfs een kwartier lang over z,n nek en daarna languit in het koude riviertje liggen ). Het blijken Australische toproeiers te zijn, maar onbegrijpelijk dat deze juist in dit niemandsland zich af moeten beulen .

Eindelijk bereiken we Thredbo, een skiplaatsje. We zitten er inmiddels ook en beetje door en besluiten het geplande schema wat om te gooien. Canberra is nog 200 km en dat is te zout,voor vandaag. In Jindabyne vinden we snel een eenvoudig maar fraai aan het meer gelegen motel. Room with balcony and view please. No problem,slechts € 70.

We hebben weer van alles gezien vandaag, op grote parkieten lijkende vogels in allerlei kleuren en geweldig lawaai makend,GEEN KANGAROOS , kilometers zeer vreemd dood bos waar ( humor ) de naam Siberia aan gegeven was,die maffe roeiers en geweldige natuur.

Op ieder  kentekenplaat in Victoria staat de slogan Stay alert, Stay a live, zouden de BEE GEES daarom dat nummer  STAYIN ALIVE gemaakt hebben.

Biertje op ons terras. We zijn mooi op tijd gestopt vandaag.

1. Tossy:
    25 januari 2016
    Vandaag hier ook een blauwe hemel, maar het is frisjes. Wat een mooie verhalen en prachtige foto's erbij. Hier in Liempde lijken de problemen met de boerderij opgelost te kunnen worden, da's mooi. Geniet van de rust. Gelukkig nemen jullie die op tijd zo te lezen. Zijn de verkoudheden al over?
    Groet, Tossy
  2. Bernadette 😘:
    25 januari 2016
    Ik zeg proost!!!Met een muziekje van de Bee Gees!! Heerlijk.