Portland

9 juli 2017 - Portland, Oregon, Verenigde Staten

Portland

Ik moet beginnen om vast een ding terug te nemen. Amerika heeft wel mooie leuke steden,niet veel zoals eerder gezegd maar Portland hoort bij de mooie, leuke en in zomer ook sfeervolle.

We pakken de bus en wat verder de Max. ( zeg maar bovengrondse metro). Ook deze stad is van Groenewoudse afmetingen,maar dan ook zo groen. We doen er met al die stops een klein uurtje over om in Down Town te komen en zien onderweg tussen al dat groen, meestijds keurige wijken van veelal houten huizen. Stel je voor een uur rijden door groot Velder en daarin wonen, dan woon je groen. De binnenkomst over de " Steel bridge " is ook al veelbelovend maar de bij de eerste uitstap in " China Town " ( ook hier, maar niet zoals San Francisco of New York )  worden we helaas voor de mensen die het ondergaan, ook geconfronteerd met een ander aspect van een stad. De daklozen; velen liggen nog te slapen in portieken, onder struiken of zelfgemaakte provisorische overdekkingen,tegen wat vraag je dan af ? Los van de kerken en de " Salvation army " heeft ook hier de samenleving geen adequate oplossing,als deze mensen dat veelal door hun geestes gesteldheid zelf al willen. Het drukt je ondanks alle vakantie en levens vreugde weer even met de neus op de feiten dat geluk niet voor iedereen is weggelegd. Jammer,van mij zou het mogen.

Langs de " river front " is het Saterday market ( ook op zondag en de rest van de week) een leuke verzameling van " handcraft souvenirs " en kraampjes met eten uit alle werelddelen. Links en rechts een muziekje op straat en het sfeertje is er weer. Old Town barst van de keurig bijgehouden historische huizen en zo dwalen we een aantal uren langs de Riverside ,door parken, leuke straten en........... wat winkels. We zien mijn eerste fascinatie voor Amerika meer dan levensgroot op een muur geportretteerd. John F. Kennedy , the story off his live " wordt binnen na al die jaren nog steeds verteld. Als we bij een soort Bijenkorf extra luxe plus ,binnen gaan kijkt Marianne even bij een rek van 50 % off.  Klopt, van 880voor 440 Laat maar hangen. Dries van Noten maakt het nog bonter. ( komt hij uit Nederland of België ). Hij laat stukjes stof rustig verkopen voor 6250. En druk dat het er was !!!!! Nee dan de H&M daar gaat alles zo,n beetje weg voor 12,99. Maar ook dat niet aan ons. We kopen bijna nooit wat en al helemaal geen souvenirs. Toch mag ik het wel even, dat gapen naar al dat spul, maar je wordt er zo snel moe van. Komt mooi uit want.

Portland is de stad van de 80 Brouwerijen en dat zie je aan de talloze prachtige en grote kroegen waar je zo 25 soorten bier kunt kopen. We nestelen ons op een terrasje ( ja die hebben ze hier ook ) en ik ga aan het bier met Wodka en Marianne aan een heerlijk biertje met honing en Citron. " Summer Sweet " en dat is het hier. We pakken er nog een , doen er een super heerlijke " burger bij en laten de ober zijn " story of his live " vertellen. He lives well. We to.

Als je zo rond loopt, is het geen kunst om de dingen die je ziet of voelt te combineren met een muziekje. Zoals eerder gezegd, het hoeft niet letterlijk te kloppen,soms zit het in de titel, soms in een stukje van de song die in mij is blijven hangen of soms geeft het voor mij gevoel de sfeer weer van het moment. Zo is het ook met schrijven, wat ik steeds leuker ga vinden. Ik schreef om te onthouden,voor later om nog eens terug te proeven. Dat hoeft niet in feitelijkheden, want die kan ik opzoeken, sfeerbeelden dat is wat ik tik.

Tot besluit van deze mooie dag ( geen spijt van de stad keuze ) een paar van die combi momentjes die vandaag kwamen opborrelen.

Het eerste aanzicht op de daklozen. MAN ON THE CORNER. Genesis.
Een Koreaans meisje hand in hand met een Amerikaanse jongen. SEONGAH AND JIMMY van Neil Diamond ( Melody road )
Kinderen die spelen in een fontein. WHERE DO THE CHILDREN PLAY van Cat Stevens
THESE BOOTS ARE MADE FOR WALKING, Nancy Sinatra. Voor de dappere Marianne.
Het prachtige weer en het leven hier in deze sfeervolle groene stad. Inkoppertje. SUMMER IN THE CITY wie kent ze nog LOVIN SPOONFULL.
We pakken er nog een want het wordt gezellig. Allan Jackson en Jimmy Buffett. ( Ja die heb ik ook.) IT'S FIVE O,CLOCK SOMEWHERE.

Stelt niks voor. Zo verschillend maar het zit  in mijn hoofd.

De tram en bus brengt ons weer naar huis. Even zwemmen, Marianne lezen,ik dromen  en tikken. SUMMER HOLLIDAY van Cliff Richard. ( lekker oud en melig mag wel een keertje )

Morgen en overmorgen het slotstuk. Mount Rainier.