The party is over now

17 mei 2015 - Nashville, Tennessee, Verenigde Staten

Het is voorbij, the party is over now.

Als een soort vredelievende Bonny and Clyde ( op leeftijd ) zwierven we door THE DEEP and MID SOUTH. Op zoek naar het Amerika van nu, maar vooral op zoek naar het Amerika van toen. Naar de muziek die ons ( naoorlogse kinderen) zo heeft gevoed. The Fities,The Sixties and the Seventies.

We reisde door 11 staten en van iedere Staat zocht ik een nummer wat is blijven hangen. LOUISIANA- Randy Newman met Louisiana 1927, MISSISSIPPI - Emmylou Harris met Miss the Mississippi,ARKANSAS, Alabama met Arkansas you run deep in me- TENNESSEE, Bonnie Rait en Norah Jones met Tennessee Walz, ALABAMA- Lynyrd Skynyrd met Sweet Home Alabama, GEORGIA- Ray Charles met Georgia on my mind, SOUTH CAROLINA - The state song, NORTH CAROLINA - James Taylor met North Carolina on my mind,VIRGINIA- Stones met Virginia Sweet, WEST VIRGINIA- John Denver met Take me home, KENTUCKY - Ray Charles met Kentucky Blue Moon.

Hierin geeft muziek de trots, het gevoel weer wat men heeft met je geboortestreek. Ondanks dat ik gek ben op dit mooie,trotse,maffe land, hebben wij ook dat vreemde gevoel voor de streek waar we geboren zijn. Daarom ook een plaatsje voor GUUS met BRABANT. Daar zijn we ook aan toe, want we zijn er een stelletje aardig aan het missen.

We waren vooral op zoek naar muziek. Nou die kregen we,die zagen we,die hoorden we maar vooral

DIE VOELDEN WE ,MET EVERY BEAT OF OUR HEART.

We hoorden JAZZ,DIXIE,CAJUN,ZYDECO,BLUES,RHYTHEM and BLUES, GOSPEL, SOUL,ROCK and Roll, HONKY TONK, BLUEGRASS and all kind off COUNTRY.
We zagen verhalen en memories van helden als LOUIS ARMSTRONG, MUDDY WATERS, B.B. KING, ELVIS PRESLEY, DOLLY PARTON,JOHNNY CASH,WILLIE NELSON,BOB DYLAN. en velen iconen meer.

We leerden nog meer van muziek,muziek is voor mijn het absolute geloof. Als je van muziek houdt ga een in je leven naar NASHVILLE en pak er de rest vooral ook bij. Als je er niet van houdt, doe het dan óók, je bent snel bekeerd. Het verbroederd, het verbind. Het helpt je op slechtte momenten, het maakt je vooral vrolijk. En dat zagen we veel,heel veel.

We zijn overgoten,opgeslurpt,ja leeggezogen ( Aime). In clubs,kroegen,musea,parken op straat. We zitten Nokkie vol. Hier leeft muziek pas echt. Twee op leeftijd die zich voelde als tieners van toen.  WAT HEERLIJK. Elke dag weer.

En ook al ben ik geen JOHN STEINBECK of GEERT MAK op mijn manier leerde ik dit land toch weer een beetje beter kennen. Hier kan alles en tegelijk niets,( nergens zijn zo veel waarschuwingsborden ),hier heeft men alles en toch ook niets. ( Elizabeth is een mooi voorbeeld,ze heeft een prachtig huis , maar geen home en no time ). Hier leeft men ( soms ) maar wordt men vooral geleefd. Hier is de werkloosheid en armoe enorm ( vooral onder de zwartte mensen ) .

Hier is ( in mijn ogen ) te zien waar het bij ons niet naar toe moet. We moeten wat we hebben anders gaan verdelen. Het kan niet zo zijn dat we allemaal achter de zelfde kapitalistische goden  aan blijven.sjouwen (APPLE,MICROSOFT,WALLMART,FORD,AMAZON,EXXON,het LOUCHE BANKSYSTEEM, noem maar op). Door hun  hebberigheid gaan al de miljarden naar enkelingen en zakt de kleine ondernemer en gewone werkman steeds verder weg. Dat zie je hier goed.  Verzin er maar wat op.

TOCH is er vooral veel moois op deze wereld,je moet wat geluk hebben ( of geen pech zo als ik altijd verzucht ). Je moet het ook willen zien, ruiken en voelen en dat gaat niet altijd om grote dingen. Oké, We hebben nog steeds het voorrecht te mogen en kunnen reizen ( mijn passie) maar dan zie je ook deze andere wereld. Het vormt je breder en dat is ook winst.

Ik heb het al ooit eens verteld, ik schrijf om niet te vergeten. De bovenkamer laat steekjes vallen. Straks of later als ik de foto,s bij elkaar zoek,hoop ik de fragmenten terug te vinden van deze fantastische reis.  Wat dacht je nu van ROD STEWART - EVERY PICTURE TELLS A STORY ONLY.  We vonden het ook leuk om jullie mee te laten reizen. Niet om stoer te doen,maar om samen mee te genieten voor zo ver je kunt. Ons motto is immers al jaren DROOM,DURF DOE en DEEL.

Het was een grote SENTIMANTAL JOURNEY. Terug in de tijd waar we vandaan kwamen. Geert Mak schreef niet voor niets op de achter kaft van zijn boek " Reizen zonder John " dat velen die na de oorlog geboren zijn een hang hebben naar het Amerika van toen. Dat geld zeker ook voor mij. Ik ben blijven hangen.

We pakken morgenvroeg 10.25  ( voor ons ) het vliegtuig. Via Detroit terug naar
 LITTLE VILLAGE                                         (   VAN MORRISON )

Met welke nummers moet je zo,n droomreis nou gaan beëindigen. Er zijn er duizenden in ons hoofd.
De eerste is voor mijn SOULMATE,wat hebben we genoten,wat was het fijn samen.
Voor Marianne: LOVE AND HAPPINESS        (  MARK AND EMMYLOU )

De tweede, tells a true story of live.   EMMYLOU HARRIS met C'EST LA VIE

De laatste kan niet mooier, ik eindig met de artiest waar we deze reis ook mee begonnen zijn.
LOUIS ARMSTRONG  met WHAT A WONDERFUL WORLD.
Draai hem honderd keer.

17 mei 2015
    Goeie reis terug M en M.
  3. Frans Arts:
    26 mei 2015
    Prachtig verwoord Michael,wanneer komt je eerste boek uit ,of heb ik die gemist??
    Gr Frans &Gerry
  4. Lien v.d.Brink:
    14 augustus 2015
    Voor het eerst gelezen, geweldig hoe jullie tegen de V.S.aankijken met muziek.
    Mocht je er een boekje van maken ,laat het mij weten.
    Genieten jullie nog lekker na ? veel liefs, Lien